EK SAYFA-2 – 609-3
باب: إذا دعت
الأم ولدها في
الصلاة.
7. ANNENİN NAMAZ KILAN OĞLUNU ÇAĞIRMASI
وقال
الليث: حدثني
جعفر، عن عبد
الرحمن بن هرمز
قال: قال أبو
هريرة رضي
الله عنه: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (نادت
امرأة ابنها
وهو في صومعة،
قالت: يا جريج،
قال: اللهم
أمي وصلاتي،
قالت: اللهم
لا يموت جريج
حتى ينظر في
وجه الميامس.
وكانت تأوي
إلى صومعته
راعية ترعى
الغنم،
فولدت، فقيل
لها: ممن هذا
الولد؟ قالت:
من جريج، نزل
من صومعته، قال
جريج: أين هذه
التي تزعم أن
ولدها لي؟
قال: يا
بابوس، من
أبوك؟ قال:
راعي الغنم).
[-1206-] Ebu Hureyre r.a. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şu sözünü
rivayet etmiştir: "Bir kadın, 'Ey Cüreyc!'' diyerek ibadethanede ibadetle
meşgul olan oğluna seslendi. Adam içinden; 'Allah'ım annem (bana sesleniyor
oysa benim) namazım (devam ediyor)' dedi. Kadın tekrar,
'Ey Cüreyc!' diye seslendi. Adam yine içinden; 'Allah'ım annem
(bana sesleniyor oysa benim) namazım (devam ediyor)' dedi. Kadın; 'Allah'ım
Cüreyc fahişelerin yüzüne bakmadıkça ölmesin!' diye beddua etti. Cüreyc'in
ibadethanesine koyun güden bir kadın sığınırdı. Bir gün bu kadın doğum yaptı.
Ona: "Bu çocuk kimden?" diye sorulunca kadın: Cüreyc'den dedi. Cüreyc
ibadethaneden çıkarak 'çocuğunun benden olduğunu iddia eden kadın nerede?' diye
sordu. Daha sonra çocuğa: 'Ey çocuk senin baban kim?' diye sordu. Çocuk:
"Koyun çobanı' diye cevap verdi
Tekrar: 2482, 3436, 3466
AÇIKLAMA: Konu başlığı, namaz
kılan kişiyi annesi çağırdığında onun çağrısına icabet etmenin gerekli olup
olmadığı ile ilgilidir. Şayet ona cevap vermek gerekli ise bu namazı bozar mı
bozmaz mı? Her iki konuda da görüş ayrılığı bulunmaktadır. Bu sebeple Buharî,
şartın cevabını zikretmemiştir.
İbn Battal şöyle demiştir: Cüreyc'in annesinin Cüreyc'e beddua
etmesinin sebebi şudur: Onların dininde namazda iken konuşmak mubah idi. Cüreyc
namaz ve münacata devam etmeyi, annesine cevap vermeye tercih edince annesi
hakkını ertelediği için ona beddua etti.
Bu hadisle ilgili geniş açıklama İleride gelecektir.[3436. hadis.]