ما يكره من
التشديد في
العبادة.
18. İbadette Aşırıya Kaçmanın Çirkin Görülmesi
حدثنا
أبو معمر:
حدثنا عبد
الوارث، عن
عبد العزيز بن
صهيب، عن أنس
بن مالك رضي
الله عنه قال:
دخل
النبي صلى
الله عليه وسلم،
فإذا حبل
ممدود بين
الساريتين،
فقال: (ما هذا
الحبل). قالوا:
هذا حبل
لزينب، فإذا
فترت تعلقت.
فقال النبي
صلى الله عليه
وسلم: (لا، حلوه،
ليصل أحدكم
نشاطه، فإذا
فتر فليقعد).
[-1150-] Enes İbn Malik radıyallahu anh şöyle dedi: Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem mescid'e girdi. Bir de baktı ki iki direk arasına uzatılmış bir ip
var! Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "Bu ip de neyin nesi?" diye
sordu. Oradakiler: "Bu Zeyneb'in ipidir. (Namaz kılmaktan) yorulduğunda
ona asılarak (ayakta durur)" dediler. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Hayır öyle yapmayın, o ipi çözün. Sizden biri dinç (zinde) olduğu vakit
namaz kılsın. Yorulduğunda otursun" buyurdu.
قال:
وقال: عبد
الله بن
مسلمة، عن
مالك، عن هشام
بن عروة، عن
أبيه، عن
عائشة رضي
الله عنها قالت: كانت
عندي امرأة
منن بني أسد،
فدخل علي رسول
الله صلى الله
عليه وسلم،
فقال: (من هذه).
قلت: فلانة،
لا تنام بالليل،
تذكر صلاتها،
فقال: (مه،
عليكم ما تطيقون
من الأعمال،
فإن الله لا
يمل حتى تملوا).
[-1151-] Aişe (radıyallahu anha) şöyle dedi: Yanımda Benî Esed kabilesinden
bir kadın vardı. Bu sırada odama Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem girdi
ve: "Bu kimdir?" diye sordu. Ben: "Falan kadındır. O kadın
geceleri uyumaz" diyerek kıldığı namazları anlattım. Bunun üzerine Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem : "Bunu bırak. Amellerden gücünüzün yettiğini
yapın. Çünkü siz bıkıp usanmadıkça Allah bıkıp usanmaz." buyurdu.
AÇIKLAMA: İbn Battal şöyle
demiştir: ibadette aşırıya gitmenin yasaklanmasının tek sebebi, ibadeti terk
etmeye sebep olacak derecede bıkıp usanmaya götürme korkusudur.
Hadis ibadette orta yolu tutmaya teşvik etmekte, aşırıya gitmeyi
yasaklamakta ibadete dinç bir şekilde yönelmeyi emretmektedir.
Hadiste münkerin (din ve akla aykırı şeyin) el ve dil ile
giderilmesi söz konusudur.
Kadınların mescitte nafile namaz kılmaları caizdir.
Bu hadis, namazda ipe tutunmanın mekruh olduğuna delil
getirilmiştir.
İmam Şafiî'ye bütün geceyi ibadetle geçirmenin hükmü sorulmuş o
şöyle demiştir: "Bunu mekruh görmem. Ancak sabah namazını kaçıracak olan kişi
için bu mekruhtur".
Nebiin "bırak" demesi, böyle yapan kişinin, gevşekliğe
ve bıkkınlığa düşerek yapmayı üstlendiği ibadeti de terk etmesi durumu
sebebiyle bunun mekruh olduğuna işaret etmektedir.
Nebiin "amellerden gücünüzün yettiğini yapın" ifadesi
hem namaz hem de diğer ameller için geçerlidir.