باب: قيام
النبي صلى
الله عليه
وسلم بالليل
في رمضان
وغيره.
16. Nebi'in Ramazanda Ve Diğer Zamanlarda Geceleri Namaz Kılması
حدثنا
عبد الله بن
يوسف قال:
أخبرنا مالك،
عن سعيد بن
أبي سعيد
المقبري، عن
أبي سلمة بن
عبد الرحمن
أنه أخبره:
أنه
سأل عائشة رضي
الله عنها:
كيف كانت صلاة
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم في
رمضان؟ فقالت:
ما كان رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يزيد في رمضان
ولا في غيره
على إحدى عشرة
ركعة، يصلي أربعا،
فلا تسل عن
حسنهن
وطولهن، ثم
يصلي أربعا،
فلا تسل عن
حسنهن
وطولهن، ثم
يصلي ثلاثا.
قالت عائشة:
فقلت: يارسول
الله، أتنام
قبل أن توتر؟.
فقال: (يا
عائشة، إن
عيني تنامان
ولا ينام قلبي).
[-1147-] Ebu Seleme İbn Abdurrahman Aişe (r.anha)'ya: "Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Ramazan'da namazı nasıldı?" diye sordu.
Âişe (r.anha) şöyle dedi: "Resulullah ne Ramazan'da ne de başka zaman
onbir rekattan fazla gece namazı kılmamıştır. Önce dört rekat kılardı. Bu
rekatların güzelliğini ve uzunluğunu sorma gitsin! Sonra dört rekat daha kılardı.
Bunların da güzelliğini ve uzunluğunu sorma gitsin! Sonra üç rekat
kılardı."
(Aişe (r.anha) dedi ki): Ben: "Ey Allah'ın Resulü! Vitir
kılmadan uyuyor musun?" diye sordum. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem: "Ey Âişe! Benim gözlerim uyur, ama kalbim uyumaz" dedi.
Tekrar: 2013, 3569
حدثنا
محمد بن
المثنى: حدثنا
يحيى بن سعيد،
عن هشام قال:
أخبرني أبي،
عن عائشة رضي
الله عنها
قالت: ما
رأيت النبي
صلى الله عليه
وسلم يقرأ في
شيء من صلاة
الليل جالسا،
حتى إذا كبر
قرأ جالسا،
فإذا بقي عليه
من السورة
ثلاثون أو
أربعون آية
قام، فقرأهن
ثم ركع.
[-1148-] Aişe (r.anha) şöyle demiştir: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in gece namazlarında oturarak bir şey okuduğunu hiç görmedim. Yaşlanınca
oturarak okumaya başladı. O zaman da yine okuduğu sureden otuz yahut kırk âyet
kaldığında ayağa kalkıp okur, sonra rüku ederdi.
AÇIKLAMA: Hadis, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
namazının bütün sene aynı olduğunu ve vitirden önce uyumanın mekruh olduğunu
göstermektedir. Çünkü Hz. Âişe'nin bunu Nebi s.a.v.'e sorması, bunun yasak
olduğu görüşünün onun zihninde bulunduğunu anlatır. Nebi s.a.v. ise ona
"kendisinin başkaları gibi olmadığını" söyleyerek cevap vermiştir.
Hz. Hafsa, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in gece namazını
oturarak kılmasının, ölümünden bir yıl önce olduğunu anlatmıştır.
Bu hadis, nafile namaza oturarak başlayan kişinin oturarak rüku'
yapmasını, ayakta başlayan kişinin ayakta rüku' yapmasını şart koşanları
reddetmektedir. Bu görüş Eşheb'den ve bazı Hanefiler'den rivayet edilmiştir. Bu
konuda delil, Müslim ve diğer hadis imamlarının, Abdullah İbn Şakîk
aracılığıyla Hz. Âişe'den rivayet ettikleri şu hadistir: Abdullah, Hz. Âişe'ye
Nebi s.a.v.'in namazını sormuş, Âişe soruya verdiği cevapta şunları da
söylemiştir: "Ayakta okursa rüku'u ayakta yapar, oturarak okursa rüku'u
oturarak yapardı". Bu hadis sahihtir. Ancak bu, Urve'nin Hz. Âişe'den
rivayet ettiği şeyin yasak olmasını gerektirmez. İki hadis şu şekilde
uzlaştırılabilir: Nebi s.a.v. sağlığının iyi olup olmaması durumuna göre
ikisini de yapardı.