DEVAM: 10. Resulullah s.a.v. Gece Namazını Nasıl Ve Kaç Rekat
Kılardı?
حدثنا
عبيد الله بن
موسى قال:
أخبرنا
حنظلة، عن
القاسم بن
محمد، عن
عائشة رضي
الله عنها قالت:
كان
النبي صلى
الله عليه وسلم
يصلي من الليل
ثلاثة عشرة
ركعة، منها
الوتر وركعتا
الفجر.
[-1140-] Aişe (r.anha) şöyle demiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem vitir namazı, ile sabah namazının iki rekatı da dahil olmak üzere
geceleri on bir rekat namaz kılardı."
AÇIKLAMA: İmam Müslim'in Sa'd
İbn Hişam yoluyla Aişe r.anha'dan naklettiğine göre Resulullah s.a.v. gece
ibadetine çok hafif iki rekatlık bir namaz İle başlardı. Bana göre bu rivayet
diğer rivayetlere göre daha tercihe şayandır. Çünkü Resûl-i Ekrem s.a.v.'in gece
ibadetinin on bir rekat olduğunu vurgulayan Ebu Seleme hadisi, hem İmam Buhârî
hem de diğer bazı hadisçiler tarafından "Önce dört rekat, ardından dört
rekat daha ve en sonunda üç rekat kılardı" diye nakledilmiştir. Bu da söz
konusu rivayetin, Nebi s.a.v.'in gece ibadetine İki hafif rekatla başladığına
dair rivayete ters düşmediğini gösterir. Ancak Zührî'den nakledilen rivayet bu
rivayetle çelişkili görülebilir. Bununla birlikte hadis rivayetinde
"Hafız" payesini alan bir muhaddisin naklettiği ek bilgi makbuldür.
Böylece söz konusu rivayetler arasındaki çelişki de giderilmiş olur. Burada
vitir namazı konusunu ele alırken nakledilen rivayetler ve görüş ayrılıkları
hatırlanmalıdır. Hatırlanması gereken hususlar şunlardır:
1. Vitir namazından sonra kılınan İki rekatlık namazla ilgili
rivayetler.
2. Söz konusu iki rekat namaz, vitirden sonra kılınan bağımsız
bir namaz mıdır yoksa sabah namazından önce kılınan ve bu namaza bağlı olan
İki rekatlık namaz mıdır?
Ahmed İbn Hanbel ile Ebu Davud'un Abdullah İbn Ebû Kays yoluyla
Hz. Aişe'den naklettikleri şu rivayet de bu görüşümüzü desteklemektedir:
"Resulullah (s.a.v.) dört artı üç rekat, altı artı üç rekat, sekiz artı üç
rekat ve on artı üç rekat şeklinde gece namazı kılardı ve vitri (namazların tek
rekatlı hale getirilmesi) bu şekilde sağlardı. On üç rekattan fazla, yedi
rekattan da az bir şekilde namazları tek rekatlı hale getirdiği vâkî
değildi." Konuyla ilgili olarak benim vâkıf olduğum en sahih rivayet
budur. Bu rivayet Hz. Aişe'den nakledilen birbirinden farklı rivayetler
arasındaki çelişkinin giderilmesini de sağlamaktadır. Her şeyin en doğrusunu
sadece Allah bilir.
Kurtubî şöyle demiştir: "Hz. Aişe'den bu konuda nakledilen
rivayetler arasındaki çelişkiyi gideremeyen pek çok âlim bir sorunla karşı karşıya
olduklarını düşünmüşler ve hatta bazıları hadislerin çelişkisi giderilemeyecek
/ araları bulunamayacak kadar problemli olduğuna (muztarib) hükmetmiştir.
Fakat böyle bir sorunun olabilmesi için Hz. Aişe'den nakilde bulunan râvînin
tek olması veya nakledilen rivayetlerin tek bir zamanla/olayla iigili olması
gerekir. Dolayısıyla bizim doğru olduğunu düşündüğümüz görüş şudur; Hz.
Aişe'den nakledilen birbirinden farklı rivayetler, farklı zamanlar ve farklı
durumlarla ilgilidir. Bu farklılık ise Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in o
zaman dinç olup olmamasından ve gece ibadetiyle ilgili bütün tutumlarının caiz
olduğunu gösterme amacından kaynaklanır. Her şeyin en doğrusunu sadece Allah
bilir."
Bana kalırsa Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in gece on bir
rekattan daha fazla namaz kılmamasındaki hikmet / sır şudur: "Teheccüd ve
vitir namazları gece kılınan namazlardır. Gündüz kılınması farz olan namazlar
ise (öğle dört, ikindi dört ve akşam - akşam namazı gündüzün vitri olarak kabul
edilir - üç rekat olmak üzere) toplam on bir rekattır. İşte böylece gece
kılınan namazlar ile gündüz kılınan namazlar sayı bakımından eşitlenmiş olur.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in gece on üç rekattan daha fazla namaz
kılmadığını vurgulayan rivayeti esas aldığımızda ise bu sayısal uyum sabah
namazının gündüz namazları kategorisinde değerlendirilmesi ile sağlanır."