باب: ساعات
الوتر.
2. Vitir Namazının Kılınacağı Vakitler
-قال
أبو هريرة:
أوصاني النبي
صلى الله عليه
وسلم بالوتر
قبل النوم.
Ebu Hureyre (r.a.) şöyle demiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem bana uyumadan önce vitir namazı kılmamı tavsiye etti."
حدثنا
أبو النعمان
قال: حدثنا
حماد بن زيد
قال: حدثنا
أنس بن سرين
قال: قلت لابن
عمر: أرأيت
الركعتين قبل
صلاة الغداة،
أطيل فيهما
القرأة؟ فقال:
كان النبي صلى
الله عليه
وسلم يصلي من
الليل مثنى
مثنى، ويوتر
بركعة، ويصلي
الركعتين قبل
صلاة الغداة،
وكأن الأذان
بأذنيه. قال
حماد: أي سرعة.
[-995-] Enes İbn Sîrîn'den nakledilmiştir: "Bir defasında Abdullah
İbn Ömer (r.a.)'e; 'Ne dersiniz, sabah namazından önce kılınan iki rekatlık
namazda kıraati uzun tutayım mı? diye sordum. Bana şöyle cevap verdi:
"Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem gece namazını ikişer rekat
halinde kılardı ve sonunda bir rekat daha kılarak namazını tekleştirirdi. Daha
sonra da sabah namazından önce iki rekat namaz kılardı. Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem bu iki rekatı kılarken sabah namazının farzı için getirilen kamet
sesi kulağına gelirdi."
Hammad şöyle demiştir: "Bu yüzden hızlı bir şekilde
kılardı."
حدثنا
عمر بن حفص
قال: حدثنا
أبي قال:
حدثنا الأعمش
قال: حدثني
مسلم، عن
مسروق، عن
عائشة قالت: كل
الليل أوتر
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، وانتهى
وتره إلى
السحر.
[-996-] Aişe (Radiyallahu
Anha)'nın şöyle dediği nakledilmiştir: "Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve
Sellem her gece vitir (tek rekatlı) namazı kılardı. Bu tek rekat da seher
vaktine sarkardı."
AÇIKLAMA: İmam Buharî'nin burada naklettiği rivayetlerin özü şudur:
Vitir namazının vakti, bütün bir gecedir. Bunun başlangıcı da yatsı namazından
sonra şafağın kaybolma anına kadardır. İbnü'l-Münzir'in naklettiğine göre vitirin
başlangıç vakti konusunda görüş birliği (İcma) bulunmaktadır.
"Resul-i Ekrem
(s.a.v.) gece namazını ikişer rekat halinde kılardı" ifadesi gece
namazlarının her iki rekatta bir ara verilerek kılınmasının daha faziletli
olduğunu göstermektedir. Çünkü Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem hem bunu
emretmiş hem de bizzat uygulamıştır. Buna karşılık ara vermeksizin vitir
namazını kılmakla ilgili bir emri bulunmadığı halde, sadece bu yönde uygulamaları
vardır.
Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem bu iki rekatı kılarken sabah namazının farzı için getirilen kamet
sesi kulağına gelirdi" ifadesi söz konusu iki rekatın sabah namazının
farzından hemen önce kılındığını göstermektedir. Buradan anlaşıldığına göre
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem namazın İlk vaktini kaçırmamak için kameti
duyan bir kimsenin hızlı bir şekilde namazı kılması gibi acele ederdi.
Resulullah (s.a.v.)'in bu şekilde namazı çabucak kılmasının zorunlu sonucu da
farzdan önceki iki rekatta kıraati kısa tutmasıdır. İşte Enes İbn Sîrîn'in bu
iki rekatta kıraatin ne kadar tutulacağına dair sorusunun cevabı da böylece
verilmiş olur. Ayrıca İbn Ömer'in soruya ayrıntılı bir şekilde cevap vermesi
eğer ihtiyaç veya zorunluluk varsa cevabın soruda istenenden daha ayrıntılı
olabileceğini de göstermektedir.
"Bu tek rekat da
seher vaktine sarkardı.’’ Hz. Aişe'nin bu ifadesi vitir namazının vaktinin
duruma göre değişebildiğini gösterir. Buna göre Resul-i Ekrem (s.a.v.) eğer bir
rahatsızlığı varsa vitir namazını ilk vaktinde, şayet yolcu ise vaktin
ortasında kılmıştır. Fakat Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'’in vitir namazıyla
ilgili genel uygulaması, bu namazı vaktin sonunda kılmaktır. Zira O'nun gece
namazlarındaki asıl alışkanlığı ve uygulaması bu yöndedir. Her şeyin en
doğrusunu sadece Allah bilir.