EK SAYFA – 521-2
باب: الصلاة
إلى الحربة
يوم العيد.
13. Bayram Gününde Kıble Tarafına Dikilen Mızrağa Doğru Namaz
Kılmak
حدثنا
محمد بن بشار
قال: حدثنا
عبد الوهاب
قال: حدثنا
عبيد الله، عن
نافع، عن ابن
عمر:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم كان تركز
الحربة قدامه،
يوم الفطر
والنحر، ثم
يصلي.
[-972-] Abdullah İbn Ömer'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Resul-i
Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ramazan ve Kurban bayramı namazlarını
kıldıracağı zaman önüne bir mızrak dikilirdi ve o şekilde Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem namazı kıldırırdı."
باب: حمل
العنزة أو
الحربة بين
يدي الإمام
يوم العيد.
14. Bayram Gününde İmam'ın Önünde Mızrak Taşınması
حدثنا
إبراهيم بن
المنذر قال:
حدثنا الوليد
قال: حدثنا
أبو عمرو قال:
أخبرني نافع،
عن ابن عمر
قال: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يغدو إلى
المصلى،
والعنزة بين
يديه تحمل،
وتنصب
بالمصلى بين
يديه، فيصلي
إليها.
[-973-] Abdullah İbn Ömer (r.a.)'den nakledilmiştir: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) musallaya giderdi ve önünden mızraklarla geçenler
olurdu ve musallada iken Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in önüne mızrak
dikilirdi. Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de bu mızrağa doğru
namazı kıldırırdı."
AÇIKLAMA: İmam Buhari burada
İbn Ömer hadisinin başka bir varyantını nakletmiştir. Bunu ayrı bir başlık
altında ele almasının sebebi ise buradaki hüküm ile 13. başlıkta belirtilen
hükmün birbirinden farklı olduğunu vurgulamaktır. Çünkü 13. başlıkta geçen
rivayet, sütrenîn namaz kılan kişinin vücudunu tam olarak örtmesinin şart
olmadığını göstermektedir. Halbuki bu rivayet bir kimsenin imamın önünden
elinde silah olduğu halde geçmesinin meşru olduğunu göstermektedir. Ayrıca bu
rivayetin daha önce zikredilen bayram günlerinde silah taşımamakla ilgili
rivayetlerle çeliştiğini söylemek mümkün değildir. Çünkü yerinde de açıklandığı
gibi bayram günlerinde silah taşıma yasağı başkalarına zarar vermekle
bağlantılıdır.