باب: من
استوى قاعدا
في وتر من
صلاته، ثم نهض.
142. Namazın Birinci Ve Üçüncü Rekatlarında Bir Süre Oturup
Sonra İkinci Ve Dördüncü Rekatlara Kalkmak
حدثنا
محمد بن
الصباح قال:
أخبرنا هشيم
قال: أخبرنا
خالد الحذاء،
عن أبي قلابة
قال: أخبرنا
مالك بن
الحورث
الليثي:
أنه
رأى النبي صلى
الله عليه
وسلم يصلي،
فإذا كان في
وتر من صلاته،
لم ينهض حتى
يستوي قاعدا.
[-823-] Malik İbnü'l-Hüveyris Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den
gördüğü namaz kılma şeklini şöyle anlatmıştır: "Resûlullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem namaz kılarken tekli rekatlardan sonra bir süre oturup öyle
kalkardı."
AÇIKLAMA: Bu rivayet de
istirahat oturuşunun caiz olduğunu göstermektedir. İmam Şafiî'nin ve ehl-İ
hadisten bazı âlimlerin kabul ettiği görüş budur. Konuyla ilgili olarak Ahmed
İbn Hanbel'den iki farklı görüş nakledilmiştir. el-Hallâl'in naklettiğine göre
Ahmed İbn Hanbel daha sonra bunun caiz olduğu görüşüne meyletmiştir. Fakat
alimlerin çoğunluğuna göre bu oturuş müstehap değildir.
باب: من
استوى قاعدا
في الأرض إذا
قام من الركعة.
143. Kılınan Rekattan Kalkarken Yere Nasıl Dayanılır?
حدثنا
معلى بن أسد
قال: حدثنا
وهيب، عن
أيوب، عن أبي
قلابة قال: جاءنا
مالك بن
الحويرث،
فصلى بنا في
مسجدنا هذا،
فقال: إني
لأصلي بكم وما
أريد الصلاة،
ولكن أريد أن
أريكم كيف
رأيت النبي
صلى الله عليه
وسلم يصلي. قال
أيوب: فقلت
لأبي قلابة:
وكيف كانت
صلاته؟ قال:
مثل صلاة
شيخنا هذا،
وإذا رفع رأسه
عن السجدة
الثانية جلس،
واعتمد على
الأرض ثم قام.
[-824-] Eyyûb es-Sahtiyânî'den nakledildiğine göre Ebu Kılâbe (r.a.) şöyle
demiştir: "Malik İbn Hüveyris bir gün bize gelip; 'Asıl maksadım size
namaz kıldırmak olmadığı gibi zaten namaz vakti de değildir. Amacım sizlere
Resûlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in nasıl namaz kıldığını göstermektir'
dedi. Bu rivayeti nakleden Eyyûb, Ebû Kılâbe'ye Mâlik'in nasıl namaz
kıldırdığını sormuş,
Ebu Kılâbe de Amr İbn Seleme'yi kastederek "Hocamız gibi" cevabını vermişti.
Eyyûb, Amr İbn Seleme'nin namazı hakkında şunları söylemiştir: "O, bütün
intikallerde tekbirlerin tamamını alırdı ve başını ikinci secdeden kaldırıp da
birinci rekatı bitirdikten sonra ikinci rekata kalkarken çok kısa bir süre
oturur ve sonra da yere dayanarak ayağa kalkardı."
AÇIKLAMA: "Başını ikinci
secdeden kaldırıp birinci rekatı bitirdikten sonra ikinci rekata kalkarken çok
kısa bir süre otururdu "İfadesiyle ilgili olarak şu açıklama yapılmıştır:
Burada anlatılmak istenen secdelerden veya teşehhüdden kıyama kalkarken
ellerin yere dayanmasıdır. Konuyla ilgili olarak: "İmam Buhârî başlıkta
yere dayanmanın nasıl olması gerektiğini vurguladığı halde bu rivayette yerden
nasıl kalkıldığına dair herhangi bir bilgi yoktur; burada sadece kalkarken yere
daya-nılabileceği belirtilmiştir. İmam Buhârî'nin bu başlığı kullanmasının sebebi
nedir?" şeklinde yöneltilmesi muhtemel bir soruya Kirmanı şöyle cevap
vermiştir: "Çok kısa bir süre otururdu ve sonra da yere dayanarak ayağa
kalkardı şeklindeki ifade yere nasıl dayanılacağını da göstermektedir. İmam
Buhârî başlıkta nasıl dayanılır derken şunu kasdetmiş gibidir; Secdeden
kalkarken değil, kısa bir süre oturup kalkarken yere dayanılır."