DEVAM:
126.bab (Bu bab'ın ismi yoktur. Ama itidal de kunut okumakla ilgilidir)
حدثنا
عبد الله بن
مسلمة، عن
مالك، عن نعيم
بن عبد الله
المجمر، عن
علي بن يحيى
بن خلاد الزرقي،
عن أبيه، عن
رفاعة بن رافع
الزرقي قال: كنا
يوما نصلي
وراء النبي
صلى الله عليه
وسلم، فلما
رفع رأسه من
الركعة، قال:
(سمع الله لمن حمده).
قال رجل
وراءه: ربنا
ولك الحمد،
حمدا طيبا
مباركا فيه.
فلما انصرف،
قال: (من
المتكلم). قال:
أنا، قال:
(رأيت بضعة
وثلاثين ملكا
يبتدرونها،
أيهم يكتبها
أول).
[-799-] Rifâa İbn Râfi' ez-Zürakî (radiyallahu anh) şöyle demiştir:
"Biz bir gün Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in arkasında namaz
kılıyorduk. Zât-ı âlîleri rükû'dan başlarını kaldırırlarken (Semi'allahu limen
hamideh) deyince cemaatte bulunanlardan birisi ربنا
ولك الحمد،
حمدا طيبا
مباركا فيه.
فلما انصرف (Rabbimiz hamd sana mahsustur; bol, her türlü gösterişten uzak,
halisane ve hayırlarla dolu bir hamd ile sana hamd ederiz) dedi. Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem selâm verip namazdan çıkınca: 'O hamdi söyleyen
kimdi?' diye sordu. Bunu söyleyen zât: 'Bendim ey Allah'ın Resulü' deyince Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: Otuzdan daha fazla bir melek
topluluğu gördüm; bu sözü daha önce yazabilmek için birbirleriyle
yarışıyorlardı."
AÇIKLAMA: Rifaa İbn Yahya
rivayetinde bu.zâtın okuduğu hamd ifadesi şöyledir: (Rabbimiz hamd sana mahsustur;
bol, her türlü gösterişten - desinler kaygısından uzak halisane ve hayırlarla
dolu bir hamd ile senin hoşnut ve razı olduğun şekilde sana hamd ederiz)
Bu son rivayette geçen 'senin hoşnut ve razı olduğun şekilde'
sözü her şeyi Allah'a ısmarlayıp O'nun vereceği hükme razı olmanın (tefviz) en
güzel ifadelerinden biridir. Zaten maksatların en yücesi de budur.
Resûlullah'ın Bu sözü daha önce yazabilmek için birbirleriyle
yarışıyorlardı" şeklindeki sözünden ilk çıkarılabilecek anlama göre bu melekler
hafaza melekleri değildir. İmam Buhârî ile İmam Müslim'in sahihlerinde Ebu
Hureyre'den merfu olarak nakledilen şu hadis de bu görüşü desteklemektedir:
"Allah Teâlâ'nın yollarda dolaşan melekleri vardır; bunlar aralarına
katılmak İÇİn zikir ehlini arar durur."
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1. Bazı ibadet ve
itaatleri hafaza melekleri dışında da kaydeden melekler vardır.
2. Resûlullah'tan nakledilen zikir ve dualara muhalif aykırı
olmaması kaydıyla namazda bu zikir ve dualardan farklı zikir ve dualar okunabilir.
3. Cemaatte bulunan diğer insanların zihinlerini karıştırmayacak
ve konsantrasyonlarını bozmayacaksa zikir sırasında ses yükseltilebilir.
4. Namazda iken hapşıran bir kimsenin elhamdulillah diyerek
Allah'a hamd etmesi mekruh değildir.
5. Namaz kılmakta olan bir kimse hapşırıp elhamdu lillah diyen
bir kimseye yerhamukellah diyerek karşılık vermemelidir.
6. Rükûdan doğrulunca dimdik bir şekilde beklenen süre zikir ile
uzatılabilir.