باب: القراءة
في الظهر.
96. Öğle Namazında Kıraat (Kur'an Okumak)
حدثنا
أبو نعيم قال:
حدثنا شيبان،
عن يحيى، عن
عبد الله بن
أبي قتادة، عن
أبيه قال:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقرأ في
الركعتين الأوليين
من صلاة
الظهر،
بفاتحة
الكتاب وسورتين،
يطول في
الأولى،
ويقصر في
الثانية،
ويسمع الآية
أحيانا، وكان
يقرأ في العصر
بفاتحة الكتاب
وسورتين،
وكان يطول في
الأولى، وكان
يطول في
الركعة
الأولى من
صلاة الصبح،
ويقصر في
الثانية.
[-759-] Abdullah İbn Ebi Katâde babasının şöyle dediğini nakletmiştir:
"Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle namazının ilk iki rekatında
Fatiha suresi ile birer sûre okurdu. Bu rekatlardan ilkini uzun tutar
ikincisini ise kısaltırdı. Bazen okuduğu âyetleri cemaate duyuracak kadar sesli
okuduğu da olurdu. İkindi namazında da Fatiha sûresi ile iki sûre okurdu. Sabah
namazının ilk rekatını uzun tutar, ikinci rekatını ise kısaltırdı.
Not: 759 numaralı hadisin baş kısmı ve diğsr ayrıntıları 762,
776, 778 ve 779 numaralı hadislerde geçmektedir.
حدثنا
عمر بن حفص
قال: حدثنا
أبي قال:
حدثنا الأعمش:
حدثني عمارة،
عن أبي معمر
قال: سألنا خبابا:
أكان النبي
صلى الله عليه
وسلم يقرأ في
الظهر
والعصر؟ قال:
نعم، قلنا:
بأي شيء كنتم
تعرفون؟ قال:
باضطراب
لحيته.
[-760-] Ebu Ma'mer (r.a.) şöyle demiştir: "Habbâb'a, 'Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle ve ikindi namazlarında Kur'an) okur muydu?'
diye sorduğumuzda bize 'Evet' diye cevap vermişti. Biz peki siz O'nun okuduğunu
nasıl anlıyordunuz?' diye tekrar sorunca şöyle demişti:
'Sakalının oynayıp durmasından anhyorduk."
AÇIKLAMA: İlk rivayette geçen
öğle namazı ifadesi namaza verilecek İsmin ilgili olduğu vakitle bağlantılı
olabileceğini gösterir.
Resûlullah'ın iki sûre okuması, İmam Nevevî'nin söylediği gibi,
namazda uzun bir sûreden bir bölüm okumaktansa tam bir sure okumanın daha
faziletli olduğunu göstermektedir.
"Rekatlardan ilkini uzun tutar ikincisini ise
kısaltırdı" ifadesine göre ilk rekatı ikimci rekattan daha uzun tutmak
müstehaptır. Bu konu 110. bâb başlığı altında daha ayrıntılı olarak ele
alınacaktır.
Bazı âlimler "bazen okuduğu âyetleri cemaate duyuracak
kadar sesli okuduğu da olurdu" ifadesine dayanarak kıraatin içten okunması
gereken namazlarda Kur'an'ı açıktan okumanın caiz olduğunu söylemişlerdir. Dolayısıyla
kıraatı gizli olması gereken namazlarda açıktan okumak sehiv secdesi
gerektirmez, hanefîlerin görüşü ise bu durumda sehiv secdesi gerekeceği
yönündedir.
Bu hadis kıraatin içten okunması gerektiği namazlarda gizli
okumanın naıazın sıhhat şartı olduğunu söyleyenlerin görüşünü çürütmektedir.
Zîra bu rivayette ‘bazen’ kelimesi geçmektedir. Bu da Resulullah'ın zaman zaman
bunu terk ettiğini göstermektedir.
باب: القراءة
في العصر.
97. İkindi Namazında Kıraat
حدثنا
محمد بن يوسف
قال: حدثنا
سفيان، عن الأعمش
عن عمارة بن
عمير، عن أبي
معمر قال: قلت
لخباب بن
الأرت: أكان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقرأ في
صلا ة الظهر
والعصر؟ قال
نعم، قال: قلت
بأي شيء كنتم
تعلمون
قراءته؟ قال
باضطراب
لحيته.
[-761-] Umare İbn Umeyr (r.a.)'in naklettiğine göre Ebu Ma'mer (r.a.) şöyle
demiştir: "Habbâb İbn Eret'e 'Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle
ve ikindi namazlarında (Kur'an) okur muydu?' diye sorduğumda bana: 'Evet' diye
cevap vermişti. Ben 'Peki siz O'nun okuduğunu nasıl anlıyordunuz?' diye tekrar
sorunca şöyle demişti: Sakalının oynayıp durmasından anhyorduk."
حدثنا
المكي بن
إبراهيم، عن
هشام، عن يحيى
بن أبي كثير،
عن عبد الله
بن أبي قتادة،
عن أبيه قال: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقرأ في
الركعتين من
الظهر والعصر
بفاتحة
الكتاب،
وسورة سورة،
ويسمعنا
الآية أحيانا.
[-762-] Abdullah İbn Ebi Katâde babasının şöyle dediğini nakletmiştir:
"Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle ve ikindi namazlarının ilk
iki rekatında Fatiha sûresi ile birer sure okurdu. Bazen okuduğu âyetleri bize
duyuracak kadar sesli okuduğu da olurdu."