باب: الأذان
مثنى مثنى.
2. EZAN'IN İKİŞER İKİŞER OKUNMASI
حدثنا
سليمان بن حرب
قال: حدثنا
حماد بن زيد، عن
سماك بن عطية،
عن أيوب، عن
أبي قلابة، عن
أنس قال: أمر
بلال أن يشفع
الأذان، وأن
يوتر الإقامة،
إلا الإقامة.
[-605-] Enes bin Malik (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: Bilal ezanı ikişer
ikişer kameti de الإقامة (Ked kametu’s*selah) kısmı hariç teker teker okumakla
emrolundu."
Diğer tahric: Tirmizi Salat; Dârimî, Namaz
حدثنا
محمد قال:
أخبرنا عبد الوهاب
قال: أخبرنا
خالد الحذاء،
عن أبي قلابة،
عن أنس بن
مالك قال: لما
كثر الناس،
قال: ذكروا أن
يعلموا وقت
الصلاة بشيء
يعرفونه،
فذكروا أن
يوروا نارا،
أو يضربوا
ناقوسا، فأمر
بلال أ يشفع
الأذان، وأن
يوتر الإقامة.
[-606-] Enes bin Malik (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: İnsanlar çoğalınca
namaz vakitlerini bilecekleri bir alametle duyurmayı konuşmaya başladılar. Bu
esnada ateş yakılmasını ve çan çalınmasını önerdiler. Nihayet Bilal, ezanı
çifter çifter, kameti de teker teker okumakla emrolundu."
باب: الإقامة
واحدة إلا
قوله قد قامت
الصلاة.
3. "Ked Kametis-Salat 'Lafzı Hariç Kametin Teker Teker
Okunması
حدثنا
علي بن عبد
الله: حدثنا
إسماعيل بن
إبراهيم:
حدثنا خالد،
عن أبي قلابة،
عن أنس قال: أمر
بلال أن يشفع
الأذان، وأن
يوتر الإقامة.
قال إسماعيل:
فذكرت لأيوب
فقال: إلا
الإقامة.
[-607-] Enes bin Malik (r.a.)'ten şöyle nakledilmiştir: "Bilal, ezanı
çifter çifter kameti de teker teker okumakla emrolundu.
îsmaili şöyle demiştir: "Bu meseleyi Eyyub'a anlattım. O da
(Ked kametu's-selat) kısmı hariç dedi.
AÇIKLAMA: İbn Abdilber şöyle
dedi: "Ahmed İbn Hanbel, Dâvûd ve İbn Cerîr, bu konudaki ihtilafın
"mubah bîr ihtilaf olduğu kanaatini benimsemiştir. Çünkü ezanda İlk
tekbirleri dörder dörder veya ikişer ikişer okumak, şehadetleri tekrarlamak
veya bir defa okumak, kameti ezan gibi çifter çifter yapmak veya lafzı hariç
teker teker yapmak, bunların hepsi caizdir."
Önemli
Açıklama
Lafızların ezanda ikişer kez, kamette birer kez okunmasının
hikmeti şu şekilde açıklanmıştır: Ezan uzaktaki kimselere yapılan bir
duyurudur. Dolayısıyla onlara sesin iyice ulaşması için tekrarlanır. Kamet ise
böyle değildir. Aksine kamet orada hazır bulunan kimseler için yapılır. Bu
yüzden kametin aksine ezanın yüksek bir yerde okunması müstehaptır. Aynı
şekilde kametin aksine ezanda sesin yükseltilmesi müstehap kabul edilmiştir.
Yine aynı gerekçeyle ezanın ağır ağır ve dura dura okunması müstehap olurken
kametin seri okunması müstehap görülmüştür. kad kametissalat lafzı ise
tekrarlanır. Çünkü kametin gayesi bundan ibarettir. Kanaatime göre bu İzah son
derece açıktır.