باب: من لم
يكره الصلاة
إلا بعد العصر
والفجر.
32. SADECE SABAH VE İKİNDİ NANAZINDAN SONRA NAMAZ KILMAYI MEKRUH
GÖRENLER
-رواه
عمر، وابن
عمر، وأبو
سعيد، وأبو
هريرة.
Ömer, İbn Ömer, Ebu Saîd ve Ebu Hureyre radiyallahu anhum
nakletmiştir.
حدثنا
أبو النعمان:
حدثنا حماد بن
زيد، عن أيوب،
عن نافع، عن
ابن عمر قال: أصلي
كما رأيت
أصحابي يصلون:
لا أنهى أحدا
يصلي بليل ولا
نهار ما شاء،
غير أن لا
تحروا طلوع الشمس
ولا غروبها.
[-589-] İbn Ömer radiyallahu anh'den şöyle nakledilmiştir:
"Arkadaşlarımı nasıl namaz kılarken gördüysem öyle namaz kılıyorum.
Güneşin doğduğu veya battığı anda namaz kılmaya kalkışanlar dışında, gece veya
gündüzün herhangi bir vaktinde namaz kılmak isteyen kimseye namaz kılmasını
yasaklamam."
AÇIKLAMA: (Sadece Sabah ve
İkindi Namazından Sonra Namaz Kılmayı Mekruh Görenler) Burada İmam Buhârî'nin,
başlıkta hükmü zikretmek yerine, mezhepleri zikretmeyi tercih ettiği ileri
sürülmüştür. Böylece o, görüş farklılıklarının çok olduğu bir konuda, bir
görüşü savunup mutlak doğru olarak ortaya koymaktan uzak durmayı
hedeflemiştir.
Bu konudaki rivayetleri incelediğimiz zaman, beş vakitte namaz
kılmanın mekruh olduğu sonucu ortaya çıkar: MEKRUH
VAKİTLER
1. Güneşin doğuşu esnasında,
2. Güneşin batışı esnasında,
3. Sabah namazından sonra,
4. İkindi namazından sonra,
5. Güneş tam tepe noktasında iken.
Yaptığımız araştırma sonucu bu vakitleri şu şekilde üçe indirmek
mümkündür:
1. Sabah namazından sonra güneş yükselinceye kadar geçen zaman.
Böylece güneşin doğuşu esnasında kılınan namaz da bu maddenin içine girer.
2. İkindi namazından sonra güneş batıncaya kadar geçen zaman.
3. Güneş tam tepe noktasında olduğu zaman Sabah namazını
kılmamış birinin, güneş doğmaya başladığı esnada nafile namaz kılmasının mekruh
olması, bu sıralamaya girmez. Çünkü burada, nadiren meydana gelen durumlar
hakkında değil, normal şartlar hakkında görüş beyan edilmektedir. Kısaca namaz
kılmanın mekruh olduğu vakitlerin, yukarıda belirtilen vakitler içinde dört
olması daha güzeldir. Geriye güneşin tam tepe noktasında olduğu beşinci vakit
kaldı. Öyle görünüyor ki, bu konuda İmam Buhârî'nin şartlarına uygun bir
rivayet mevcut değildir. Bu yüzden bu vaktin mekruh olmadığını gösteren bir
başlık kullanmıştır. Ancak bu vaktin mekruh olduğunu gösteren dört hadis
vardır:
a) Müslim'in Ukbe İbn
Amir'den naklettiği hadis: Şu üç vakitte Nebi s.a.v. namaz kılmamızı ve
cenazelerimizi defnetmemizi yasakladı. Bunlar, güneş doğup yükselinceye kadar
geçen vakit, (güneş tepe noktasına geldiği için) kimsenin gölgesinin kalmadığı
gölgenin doğu veya batıya meyletmediği an ve güneş batmaya meylettiği andan
batıncaya kadar geçen zamandır.
b) Müslim'in Amr İbn Abese'den naklettiği hadis: "Mızrağın
gölgesi kalma-yıncaya kadar (yani mızrağın gölgesi kuzey istikametinde olup
doğu ya da batıya meyletmediği zamana kadar)
namaz kıl. Bu vakitten itibaren namaza ara ver. Çünkü bu vakitte
cehennem tutuşturulur. Gölge yeniden ortaya çıkmaya başlayınca namaz kıl. Bu
hadis Ebu Dâvûd'da "Mızrak, gölgesiyle aynı seviyeye gelince"
şeklinde nakledilmiştir.
c) İbn Mâce ve Beyhakî'nin Ebu Hureyre'den naklettiği hadis:
"Mızrak gibi güneş başına dikilinceye kadar (namaz kılabilirsin). Güneş
batı İstikametine doğru harekete geçince {namaz kılabilirsin)."
d) Muvatta'da geçen Sunabihî hadisi: Güneş, beraberinde şeytanın
boynuzu olduğu halde doğar. Güneş yükselince şeytanın boynuzu ondan ayrılır.
Güneş tam tepe noktasına gelince yeniden şeytanın boynuzu onun yanına gelir.
Batıya doğru harekete geçince ondan ayrılır. Batmaya yaklaşınca yeniden ona
bitişir. Batınca ise tekrar ondan ayrılır. İşte Allah Resulü bu vakitlerde
namaz kılmayı yasaklamıştır. Bu rivayet,
ravileri güvenilir olmasına rağmen, mürsel bir hadistir.
ÖNEMLİ
AÇIKLAMA:
Bazıları sabah ve İkindi namazlarından sonrası ile güneşin
doğuşu ve batışı esnasında namaz kılmanın yasaklanması ayrı ayrı hikmetlere
dayandırdıkları için "İlk iki durumda namaz kılmak mekruhtur, diğer iki
durumda ise namaz kılmak haramdır" demişlerdir. Muhammed İbn Şîrîn ve
Muhammed İbn Cerîr et-Taberî bu görüşü benimseyen âlimlerdendir. Bu âlimler,
Nebi s.a.v.'in ikindi namazının farzından sonra namaz kıldığını gösteren ve
sahih bir şekilde nakledilen hadisi delil olarak kullanmışlardır. Onlara göre
bu hadis, ikindi namazından sonra namaz kılmanın haram olmadığına delalet eder.
Belki de O'nun bu fiili, bu şekilde namaz kılmanın caiz olduğunu açıklamak için
yaptığı şeklinde anlaşılabilir. Bir sonraki başlıkta bu konuya tekrar
dönülecektir. İbn Ömer'den güneş doğuncaya kadar sabah namazından sonra namaz
kılmanın haram, ikindi namazından sonra güneş sararıncaya kadar namaz kılmanın
İse mubah olduğu görüşü nakledilmiştir. İbn Hazm da bu görüşü benimsemiştir. Bu
görüşünü Hz. Ali'den gelen şu hadisle desteklemiştir: "Nebi s.a.v. güneşin
yüksekte olduğu durumlar hariç İkindi namazından sonra namaz kılmayı
yasaklamıştır." Bu hadisi, Ebu Dâvûd sahih ve güçlü bir senetle
nakletmiştir. Ancak meşhur olan görüşe göre bu vakitlerin tamamında namaz
kılmak mekruhtur. Bunun tahrimen ve tenzihen olduğunu belirten görüşler de
vardır. Doğrusunu en iyi Allah bilir.