باب: إذا حمل
جارية صغيرة
على عنقه في
الصلاة.
106. Namazda Küçük Kız Çocuğunu Omuzda Taşımak
حدثنا
عبد الله بن
يوسف قال:
أخبرنا مالك،
عن عامر بن
عبد الله بن
الزبير، عن
عمرو بن سليم الزرقي،
عن أبي قتادة
الأنصاري: أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم كان
يصلي، وهو
حامل أمامه
بنت زينب، بنت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، ولأبي
العاص بن
الربيع بن عبد
شمس، فإذا سجد
وضعها، وإذا
قام حملها.
[-516-] Ebu Katâde el-Ensârî'den şöyle nakledilmiştir: "Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem kızı Zeyneb'in Ebu'l-As İbn Rabî' İbn Abdişems'ten olma kızı
Ümâme'yi taşıyarak namaz kılardı. Secdeye vardığı zaman onu bırakır, ayağa
kalktığı zaman ise tekrar alırdı.
Tekrar: 5996.
AÇIKLAMA: (Namazda Küçük Kız
Çocuğunu Omuzda Taşımak): İbn Battal şöyle demiştir: "Buhârî bu hadisi
zikretmekle, namaz kılanın küçük kız çocuğunu taşımasının namazına bir zarar
vermediğini belirterek onun, namaz kılanın önünden geçmesinin namaza hiç zarar
vermeyeceğini ifade etmek istemiştir. Çünkü kızı taşımak, onun önünden
geçmesine göre daha büyük bir olaydır. İmam Şafiî de bu tür bir istinbata
işaret etmiştir. Ancak İmam Buhârî'nin "kız" lafzını
"küçük" sıfatı ile takyit etmesi, küçük olmayanların aynı hükümde
olmayacağı anlamına gelir.
(Ümâme'yi taşıyarak): Ümâme, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
döneminde küçüktü. Hz. Ali, Hz. Fatıma'nın vasiyeti üzerine vefatından sonra
onunla evlenmiştir.
Kurtubî şöyle demiştir: "Alimler bu hadisin yorumu hakkında
farklı yorumlar yapmışlardır. Çocuğu taşımanın amel-i kesîr kapsamına girmesi,
onların farklı yorumlarına neden olmuştur. Mesela İbnu'l-Kâsım İmam Mâlik'in
"Rasûlullah nafile namazda böyle
yapmıştır" görüşünde olduğunu nakletmektedir. Ancak bu görüş son derece
zayıftır. Çünkü hadisin zahiri, bunun farz namazda olduğunu gösterir. Daha önce
Mâzinî ile Kadı lyaz bunun zayıf bir ihtimal olduğuna işaret etmiştir. Çünkü
İmam Müslim'in "Sahîh"inde şöyle bir rivayet vardır: "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i (torunu) Ümâmeyi omuzunda taşıyarak ashaba namaz
kıldırırken gördüm." Mâzinî şöyle demiştir: Allah Re-sûlü'nün cemaate
nafile namaz kıldırması, bilinen bir olay değildir." Nitekim Ebu Dâvûd'da
şöyle bir rivayet mevcuttur: "Öğlen veya ikindide Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'i bekliyorduk. Bilâl namaz için ezan okumuştu. Derken Allah Resulü
omuzunda Ümâme varken evinden çıkıp geldi ve namaz kıldırdığı yere geçti. Biz
de arkasında saf tuttuk. Tekbir alıp namaza başladı. Ümâme hâlâ
omuzundaydı." Eşheb ve Abdullah İbn Nâfi' imam Malik'in "Bu durum,
zaruretten kaynaklanır. Çünkü Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem. torununa
bakacak birini bulamamıştı" dediğini nakletmiştir. Malikîlerden bazıları
da şöyle demiştir: "Eğer Rasûlullah Ümâmeyi indirseydi, ağlardı. O zaman
Allah Rasulü'nün zihninin onunla meşgul olması, taşırkenki meşguliyetinden daha
fazla olurdu." el-Bâcî de şöyle demiştir: "Eğer kız çocuğuna bakacak
biri varsa, bu durumda sadece nafile namazlarda omuza alınabilir. Yok eğer ona
bakacak kimse yoksa hem nafile hem de farz namazlarda taşınabilir."
Nevevî ise şöyle demiştir. "Maliki mezhebine mensup bazı
kimseler, bu hadisin mensuh olduğunu iddia etmişlerdir. Bazıları da, bunun
Allah Resûlü'ne özgü bir durum olduğu kanaatini benimsemişlerdir. Kimileri de,
bunun zaruretten kaynaklandığı görüşündedir. Bütün bunlar, delile dayanmayan
asılsız iddialardan ibarettir. Bu hadiste, İslâmî prensiplere aykırı bir durum
yoktur. Çünkü, insan temizdir. Bağırsaklarında bulunanlar ise mazur görülür.
Çocukların vücudları İle elbiseleri, necaset görülmediği sürece temiz kabul
edilir. Az veya aralıklarla olan ameller namazı bozmaz. Diğer dini deliller
bunu destekler niteliktedir. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in bu şekilde davranması,
bunun caiz olduğunu öğretmek içindir."
Fâkihânt ise şöyle demiştir: "Rasûlullah'ın Ümâme'yi taşıması,
Arapların kız çocuğundan hoşlanmama ve onu yanlarında gezdirmeme âdetlerini
yıkmak içindir. Onları bu âdetten vazgeçirmek için gösterdiği hassasiyetten
dolayı namazda bile onlara muhalefet etmiştir. Yaparak açıklamak, söz ile
açıklamadan daha etkilidir."
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1- Çocukları camiye getirmek caizdir.
2- Küçük çocuklara dokunmanın abdeste bir zararı yoktur.
3- İnsan taşıyan birinin namazı sahihtir.
4- Temiz kabul edilen bîr hayvanı taşıyan kimsenin de namazı
sahihtir.
5- Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in alçakgönüllülüğü ile
çocuklara karşı ne denli şefkat gösterdiği bir kez daha ortaya çıkmıştır.
6- Hadis Allah Resûlü'nün çocuklara ve ana-babalarına değer
verdiğini göstermektedir.
باب: إذا صلى
إلى فراش فيه
حائض.
107. Hayızlı Kadının Bulunduğu Yatağa Doğru Namaz Kılmak
حدثنا
عمرو بن زرارة
قال: أخبرنا
هشيم، عن الشيباني،
عن عبد الله
بن شداد بن
الهاد قال: أخبرتني
خالتي ميمونة
بنت الحارث
قالت: كان فراشي
حيال مصلى
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، فربما
وقع ثوبه علي
وأنا على
فراشي.
[-517-] Abdullah İbn Şeddâd İbn el-Hâd şöyle demiştir: "Teyzem
Meymûne bintu'l-Hâris bana şunu haber verdi: Yatağım Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in namaz kıldığı yerin kenarında idi. Bazen yatakta olduğum sırada
elbisesi bana temas ederdi."
حدثنا
أبو النعمان
قال: حدثنا
عبد الواحد بن
زياد قال:
حدثنا
الشيباني
سليمان: حدثنا
عبد الله بن
شداد قال:
سمعت ميمونة
تقول: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يصلي،
وأنا إلى جنبه
نائمة، فإذا
سجد أصابني
ثوبه، وأنا
حائض.وزاد
مسدد عن خالد
قال: حدثنا
سليمان
الشيباني:
وأنا حائض.
[-518-] Abdullah İbn Şeddâd, Meymûne (r.anha)'nın şöyle dediğini
nakletmiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ben yanı başında uyurken
namaz kılardı. Secdeye vardığı zaman hayızlı olmama rağmen elbisesi bana
değerdi."
AÇIKLAMA: (Hayızlı Kadının
Bulunduğu Yatağa Doğru Namaz Kılmak): Bunun mekruh olup olmadığı
tartışılmıştır. Başlık altında zikredilen hadis, bunun mekruh olmadığını
gösterir.
باب: هل يغمز
الرجل امرأته
عند السجود
لكي يسجد.
108. Secde Etmek İçin Yer Açmak Gayesiyle Namaz Kılanın Hanımını
Eliyle Dürtmesi Mümkün Mü?
حدثنا
عمرو بن علي
قال: حدثنا
يحيى قال:
حدثنا عبيد
الله قال:
حدثنا
القاسم، عن
عائشة رضي الله
عنها قالت: بسئما
عدلتمونا
بالكلب
والحمار، لقد
رأيتني ورسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يصلي، وأنا
مضطجعة بينه
وبين القبلة،
فإذا أراد أن
يسجد غمز
رجلي،
فقبضتهما.
[-519-] Aişe (r.anha)'dan şöyle dediği nakledilmiştir: "Bizi köpek ve
merkeple bir tutmanız ne kadar da çirkin! Haberiniz olsun ki ben, Resulullah'ı
kıble ile onun arasında yattığım bir sırada namaz kılarken gördüm. Secde etmek
istediği zaman, ayaklarıma dokunurdu. Ben de hemen ayaklarımı toplardım."
AÇIKLAMA: (Secde Etmek İçin
Yer Açmak Gayesiyle Namaz Kılan Hanımını eliyle Dürter mi?) Bir önceki başlık
altında, namaz kılanın elbisesinin hanımına değmesi durumunda namazın sahih
olduğu belirtilirken, burada ise namaz kılanın vücudunun bir parçasının
hanımına değmesi durumunda namazın sahih olduğu açıklanmıştır.