DEVAM:
90. İmam'ın Sütresi, Cemaat'in Sütresi Demektir
حدثنا
أبو الوليد
قال: حدثنا
شعبة، عن عون
بن أبي جحيفة
قال: سمعت
أبي أن النبي
صلى الله عليه
وسلم صلى بهم
بالبطحاء
وبين يديه
عنزة، الظهر
ركعتين،
والعصر
ركعتين، يمر
بين يديه
المرأة والحمار.
[-495-] Avn İbn Ebî Cuhayfe, babasından Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in önüne bir mızrak koyarak Bathâ'da kendilerine öğle ve ikindi namazını
ikişer rekat olarak kıldırdığını, bu esnada önünden kadın ve merkebin geçtiğini
dinlediğini nakletmiştir.
AÇIKLAMA: (Bathâ'da
kendilerine öğle ve ikindi namazını kıldırdığını): Bathâ ile Mekke'deki meşhur
Bathâ kasdedilmiştir. Burası Mekke dışında bir yerin adıdır. Buraya Abtah da
denir. Adem'in, Şu'be ve Avn kanalıyla yaptığı rivayette bunlara İlaveten
namazların öğlenin en sıcak vaktinde kılındığı belirtilmiştir. İmam Nevevî'nin
de işaret ettiği gibi bundan, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in öğle ve
ikindi namazlarını, öğle vaktinde cem ederek kıldırdığı anlaşılır. Ancak"
(ikindiyi iki rekat kıldırdı) ifadesini, vakti girdikten sonra ikindi namazını
iki rekat olarak k!ldırdı şeklinde anlamak da mümkündür.
(önünden kadın ve merkebin geçtiğini): Yani kıble ile dikili
mızrak arasından kadın ve merkep geçerdi.
Hadisten Çıkan
Sonuçlar
1- Salih kulların dokunduğu şeylerden bereket ummak
2- Namaz kılanın, önünden birinin geçmesinden endişe ettiğinde
sütre kullanmalıdır
3- Sütrenin bir mızrak kalınlığında olması yeterlidir.
4- Yolculuk esnasında namazları cem etmek, normal vaktinde
kılmaktan daha evladır. Çünkü bu rivayet, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
bu şekilde yapmayı sürdürdüğü hissini uyandırmaktadır.
5- Namazları kısaltmak, ikamet edilen şehirden ayrılınca başlar.
6- Sahabe Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e karşı son derece saygılı davranmıştır.
7- Paçaları katlamak, özellikle de yolculuk esnasında
müstehaptır.
8- Mızrak vs. taşımak müstehaptır.
9- Yolculuk sırasında da, ezan okunması din tarafından
öngörülmüştür. Nitekim bu konuya "Ezan" bahsinde döneceğiz.
10- Fitne korkusu yoksa erkeğin baldırına bakmak caizdir. Bu
konuda icmâ’ vardır.
11- Kırmızı elbise giymek
caizdir.