باب: الشعر
في المسجد.
68. Mescid de Şiir Okumak
حدثنا
أبو اليمان
الحكم بن نافع
قال: أخبرنا شعيب،
عن الزهري
قال: أخبرني
أبو سلمة بن
عبد الرحمن بن
عوف:
أنه
سمع حسان بن
ثابت
الأنصاري
يستشهد أبا هريرة:
أنشدك الله،
هل سمعت النبي
صلى الله عليه
وسلم يقول: يا
حسان، أجب عن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، اللهم
أيده بروح
القدس). قال
أبو هريرة:
نعم.
[-453-] Ebu Seleme İbn Abdurrahman İbn Avf, Hasan İbn Sâbit'in Ebu
Hureyre'den: "Allah adına söyle! Allah Resulünün: 'Ey Hassan, Rasulullah
adına cevap ver! Allah'ım! Onu ruhu'l-kudüsle destekle' dediğini duymadın mı?!
diyerek şahitliğine müracaat ettiğini, onun da 'Evet' dediğini
nakletmiştir."
AÇIKLAMA: (Camide Şiir
Okumak) Bu başlık camide şiir okumanın hükmünü araştırmak için konmuştur.
(Onu ruhu'l-kudüsle destekle') Ruhu'l-kudüs'ten maksat,
Cebrail'dir Hassân'm Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yerine cevap
vermesinden maksat ise, Rasûlullah'i ve ashabını hicveden kâfirlere karşılık
vermesidir. Nitekim Tirmizî Hz. Aişe'den şöyle nakletmiştir: "Allah Resulü
Mescid-i Nebevî'de Hassan için bir minber koydurmuştu. Hassan oraya çıkıp
kâfirleri hicvederdi."
İbn Battal şöyle demiştir; "Bu konuda zikredilen hadise
göre Hassan, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in huzurunda camide şiir
söylememiştir. Ancak İmam Buhârî'nin "Vahyin Başlangıcı Bölümünde"
Saîd kanalıyla naklettiği rivayete göre Hassân'a "Benim adıma onlara cevap
ver!" demesi Mescid-i Nebevî'de gerçekleşmiştir. Bunun üzerine Hassan da,
müşriklere karşı cevap olarak söylediği beyitleri okumuştu." İbn Battal
dışında kalan sarihler ise şöyle demiştir; "Buhârî, Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'in Hassan'dan şiir okumasını istemesinden hareketle burada, içeriği
hak olan şiirlerin hak olduğunu ifade etmek istemiştir. Eğer şiir hak olursa,
diğer sözler gibi camide söylenmesinde bir sakınca yoktur. Aksi takdirde boş
ve çirkin söz örneklerinde olduğu gibi yasaklanır.
Bu konuda İbn Huzeyme'nin "Sahih"inde, Tirmizî'nin de
"Sünen"inde nakledip hasen kabul ettiği bir hadis vardır. Şöyle ki;
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem camide şiir okunmasını yasakladı."
Bu doğrultuda birkaç hadis daha vardır. Ancak hepsinin senedleri tenkide
uğramıştır. Bu hadis Üe konu başlığı altında zikredilen hadis şu şekilde uzlaştırılır:
"Okunması yasaklanan şiirler, cahiliye dönemine ve batıl ehline ait
şiirlerdir. Okunmasına izin verilen şiirler ise bunların dışında kalan
şiirlerdir." Bir uzlaştırma da şu şekilde yapılmıştır: "Camilerde sürekli
olarak şiir okunması, camiye gelen cemaati meşgul eder. İşte bu durumlarda
camide şiir okumak yasaklanmıştır."