باب: الصلاة
في النعال.
24. Ayakkabı İle Namaz Kılmak
حدثنا
آدم بن أبي
إياس قال:
حدثنا شعبة
قال: أخبرنا
أبو مسلمة،
سعيد بن يزيد
الأزدي، قال:
سألت
أنس بن مالك:
أكان النبي
صلى الله عليه
وسلم يصلي في
نعليه؟ قال:
نعم.
[-386-] Ebu Mesleme Said b. Yezid el-Ezdi, Enes îbn Mâlik'e 'Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem ayakkabı ile namaz kılar mıydı?' diye sormuş, o da,
'Evet' cevabını vermiştir.
Tekrar: 585.
AÇIKLAMA: (Ayakkabı ile Namaz
Kılmak) Bu konuda İbn Battal şöyle demiştir: "Ayakkabılarla namaz kılmak,
onlarda necaset bulunmamasına bağlıdır. Kaldı ki, ayakkabıyla namaz kılmak, İbn
Dakiki'l-İyd'in de ifade ettiği gibi ruhsattır, müstehap değildir. Çünkü
namazdan hedeflenen gayeye dahil değildir. Ayakkabı ziynet olarak kullanılan
eşyalardan kabul edilebilir. Ancak necasetin çok olduğu yer ile temas halinde
bulunması onu, ziynet kategorisinden çıkarır. Tahsiniyyattan olan bir maslahat
ile necaseti giderme gayesi çatışırsa ikincisi tercih edilir. Ayakkabıyla namaz
kılmamak, mefsedeti def etme bâbmdandir. Onunla namaz kılmak ise maslahatı celb
babmdandır. Şu kadarı var ki, ayakkabı İle namaz kılmanın, ibadet esnasında
güzel giyinmeye dahil olduğuna dair bir delil varsa, bu durumda buna uyulur ve yukarıdaki
bakış açısı terk edilir."
Ebu Dâvûd ve Hâkim Şeddâd b. Evs'ten merfu olarak şu hadisi
nakletmış-lerdir: 'Ayakkabı ve mestleri ile namaz kılmayan Yahudilere muhalefet
edin!"
Ayakkabıyla namaz kılmanın müstehap olması, söz konusu bu
muhalefetten ileri gelir. Ayakkabı ile namaz kılmanın, âyette namaz kılarken
kullanılması emredilen güzel eşyalardan olduğu konusunda son derece zayıf bir
hadis nakledilmiştir.