باب:
من صلى في
فروج حرير ثم
نزعه.
16. İpek Kaftan İle Namaz Kılmak
حدثنا
عبد الله بن
يوسف قال:
حدثنا الليث،
عن يزيد، عن
أبي الخير، عن
عقبة بن عامر
قال:
أهدي
إلى النبي صلى
الله عليه
وسلم فروج حرير،
فلبسه فصلى
فيه، ثم
انصرف، فنزعه
نزعا شديدا،
كالكاره له،
وقال: (لا
ينبغي هذا
للمتقين).
[-375-] Ukbe b. Amir'den şöyle nakledilmiştir: "Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ipekten dokunmuş bir kaftan hediye edildi. O
da, onu giyerek namaz kıldı. Namazını bitirdikten sonra hoşuna gitmemiş gibi
ani bir hareketle kaftanı çıkardı ve Bunu kullanmak müttakilere yaraşmaz'
buyurdu.
Tekrar: 5801.
AÇIKLAMA: فروج
حرير ipek ferruc: arkadan yırtmaçlı bir tür kaftandır. Bu
hadisten ilk etapta akla gelen manaya göre, Nebi s.a.v.in bu elbise İle namaz
kılması, İpeğin erkeklere haram kılınmasından öncedir. İmam Müslim'in Câbir'den
naklettiği hadis de bunu desteklemektedir: "Nebi s.a.v. ipek bir kaftanla
namaz kıldı. Sonra onu çıkarıp 'Cebrail bunu giymemi yasakladı' buyurdu."
Ayrıca "Bunu kullanmak müttakîlere yaraşmaz" sözü de bunu destekler
niteliktedir. Çünkü müttakilerle diğerleri arasında bir şeyin haram olup
olmaması hususunda bir fark yoktur. Bu hadisteki muttaki lafzı ile Müslüman, yani
küfürden korunan kasdedilmiş olabilir. İpeğin erkeklere yasaklanması, Nebi
s.a.v.'in kaftanı çıkarmasına neden olmuştur. Bu olay, ipeğin haram
kılınışının başlangıcını teşkil eder.
Buraya kadar anlattıklarımız kabul edildiği takdirde, Allah
Resulünün namazını iade etmediğini göstererek ipek elbise ile namaz kılmanın
caiz olduğunu söyleyenlerin tutunacakları bir delil kalmaz. Çünkü Hz. Peygamber
ve İpeğin haram kılınmasından önce bu şekilde namaz kıldığı için, namazını
tekrar kılmamıştır.
Çoğunluğa göre erkeklerin ipek elbise ile kıldığı namaz
geçerlidir. Ancak bu şekilde namaz kılmak haramdır. İmam Malik'e göre, ipek
elbise ile namaz kılan, henüz vakit çıkmamışsa namazını iade eder. Doğrusunu en
iyi Allah bilir.