باب:
إن صلى في ثوب
مصلب أو
تصاوير، هل
تفسد صلاته؟
وما ينهى عن
ذلك.
15. Çapraz Çizgili Veya Resimli Elbiseyle Namaz Kılan Kimsenin
Namazı Bozulur Mu? Çapraz çizgili veya resimli elbiseyle namaz kılan kimsenin
bu namazına engel olunmaz.
حدثنا
أبو معمر، عبد
الله بن عمرو
قال: حدثنا عبد
الوارث قال:
حدثنا عبد
العزيز بن
صهيب، عن أنس:
كان
قرام لعائشة،
سترت به جانب
بيتها، فقال النبي
صلى الله عليه
وسلم: (أميطي
عنا قرامك هذا،
فإنه لا تزال
تصاويره تعرض
في صلاتي).
[-374-] Enes'ten şöyle nakledilmiştir: "Aişe (r.anha)'nın yünden
yapılmış rengarenk ince bir perdesi vardı. Onunla evin bir tarafını örterdi.
Bir gün Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Şu perdeni gözümüzün önünden kaldır!
Zira üzerindeki şekiller, namaz kılarken gözüme takılıyor' dedi.
Tekrar: 5959.
AÇIKLAMA: (Namazı bozulur
mu?); İmam Buhârî burada, ihtilaflı konulardaki tutumunu sürdürdü. Zira bu konu
da ihtilaflı konulardan biridir. Buradaki ihtilaf, nehyin, fesada delalet edip
etmeyeceği hususundadır. Çoğunluğa göre nehiy, kendi içinde bir manaya delalet
ediyorsa fesadı gerektirir. Aksi takdirde fesadı gerektirmez.
(Haç şeklinde görünen çapraz çizgili veya resimli elbiseyle
namaz kılan kimsenin, bu namazına engel olunmaz) Hadisten ilk etapta akla
gelen anlam, bütün yönleriyle konu başlığını karşılamamaktadır. Ancak biraz
düşündükten sonra, konu başlığı ile ilgisinin ortaya çıktığı görülmektedir.
Şöyle ki, örtü her ne kadar resimli olsa da, Nebi s.a.v. onu ne giymiştir ne de
onunla namaz kılmayı açıkça yasaklamıştır. Ayrıca üzerinde boydan ve çapraz
çizgiler de yoktur. Bu durumda ortaya çıkan problem şu şekilde aşılır: Böyle
bir örtünün elbise olarak kullanılmasının yasaklanması evleviyetledir. Haç
şeklinde çapraz çizgili elbiseler ve resimli elbiseler arasında ortak noktalar
vardır. Çünkü Hıristiyan ve müşrikler tarafından her ikisine de, yani haç'a da
mücessem resimlere de ibadet edilmektedir. Bu da Allah'tan başkasına ibadet
demektir. Örtünün kaldırılmasının emredilmesi, kullanılmasını gerektirir.
Kanaatime göre musannif, "haç şeklinde" lafzı ile bu hadisin diğer
rivayetlerinde nakledilen bilgilere işaret etmiştir. Nitekim "Libâs
Bölümü"nde Aişe (r.anha)'den naklettiği hadis şu şekildedir: "Nebi
s.a.v. üzerinde haça benzer şekillerin bulunduğu eşya ve kumaşların evinde
kalmasına asla müsaade etmezdi."
Bu hadis, resimli elbiselerle kılınan namazın bozulmayacağına
delalet eder. Çünkü Nebi s.a.v. perdeyi parçalamamış namazını da yeniden
kılmamıştır.