SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L İLİM

<< 95 >>

باب: العلم والعظة بالليل.

40. Geceleyin İlim Öğretmek Ve Vaaz Vermek

 

حدثنا صدقة: أخبرنا ابن عبيينة، عن معمر، عن الزهري، عن هند، عن أم سلمة، وعمرو ويحيى بن سعيد، عن الزهري، عن هند، عن أم سلمة قالت:

 استيقظ النبي صلى الله عليه وسلم ذات ليلة فقال: (سبحان الله، ماذا أنزل الليلة من الفتن، وماذا فتح من الخزائن، أيقظوا صواحبات الحجر، فرب كاسية في الدنيا عارية في الآخرة).

 

[-115-] Hind, Ümmü Seleme'den şunu rivayet etmiştir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir gece uyanarak: "Sübhanallah! Bu gece ne fitneler indirildi! Ne hazineler açıldı! sahiplerini (hanımlarımı) kaldırın. Dünyada nice giyinik olan (kadın) âhirette çıplaktır.

 

Tekrar: 1126, 3599, 5844, 6218, 7069

 

Bu hadisi Tirmizi Fiten de tahric etti ve ‘Bu hadis hasen sahihtir.’ Dedi.

 

AÇIKLAMA:     Buhârî bu konu ile, Nebi s.a.v.'in namazından sonra konuşma konusundaki yasağının, hayır olmayan konuşmalara özgü oldu­ğunu anlatmak istemiştir.

 

"Fitnelerin İndirilmesi"nden maksat, ya meleklerin takdir edilmiş olan şeyi haber vermeleri yahut daha sonra meydana gelecek şeylerin uykuda Hz. Pey­gamber'e vabyediîmesidir. Nebi s.a.v. de bunu "indirilme" diye ifade etmiştir.

 

Hücre" den kasıt Nebi s.a.v.'in hanımlarının odaları­dır. Nebi s.a.v. yalnızca onların uyandırılmasını istemiştir, çünkü hazır olan­lar onlardır. Yahut da bu fiil "Önce kendinden, sonra bakımından sorumla ol­duklarından başla" kuralına uygun bir harekettir.

 

Dünyada nice giyinik olan (kadın) âhirette çıplaktır" sözü ile Hz. Peygam­ber eşlerini uyandırmanın gerekçesine işaret etmektedir. Yani onların ibadetten gafil kalmamaları ve Nebi s.a.v.'in eşleri olmalarına güvenmemeleri gerekir.

 

Hadisten Çıkan Bazı Sonuçlar

 

Bir şeyden hayrete düşüldüğünde "Sübhanallah" demek caizdir.

 

Uykudan uyandıktan sonra Allah'ı zikretmek menduptur.

 

Kişinin geceleyin ailesini ibadet için uyandırması, özellikle de meydana gelen önemli bir şey sebebiyle bunu yapması mendubtur. Bu hadisle ilgili diğer açıklamalar Fitneler bölümünde gelecektir.[7069 nolu hadis.]

 

Hadis bir kötülükten  korkma  durumunda  derhal namaza durmanın müstehap olduğunu göstermektedir. Nitekim Yüce Allah "Sabır ve namazla (Al­lah'tan) yardım dileyin" buyurmuştur. Peygamberimiz de önemli bir İşle karşılaştığında derhal namaza dururdu. Ayrıca kötü bir rüya gö­ren kişiye de namaz kılmasını emrederdi.

 

Korkutucu bir şey görüldüğünde durumunda tesbih getirmek müstehaptır.

 

Yine bu hadisten, âlimin kendisinden İlim öğrenen kişileri meydana gel­mesi beklenen her kötülükten sakındırması ve bu mahzurlu durumu giderecek şeyi göstermesi gerektiği de anlaşılmaktadır.

 

 

SONRAKİ