باب:
من أجاب
الفتيا
بإشارة اليد
والرأس.
24. El ve Baş İşaretiyle Fetvaya Cevap Vermek
حدثنا
موسى بن
إسماعيل قال:
حدثنا وهيب
قال: حدثنا
أيوب، عن
عكرمة، عن ابن
عباس: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم سئل في
حجته فقال:
ذبحت قبل أن
أرمي؟ فأومأ
بيده، قال:
(ولا حرج). قال:
حلقت قبل أن
أذبح؟ فأومأ
بيده: (ولا حرج).
[-84-] İbn Abbas'tan rivayet edildiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e hac sırasında "Şeytan taşlamadan önce kurban kestim (benim için
bir sorumluluk olur mu?)" diye soruldu, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
sakıncası yok anlamında işaret etti. Adam "Kurban kesmeden önce tıraş
oldum" dedi, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sakıncası yok anlamında
işaret etti.
Tekrar: 1721, 1722, 1723, 1734, 1735, 6666
AÇIKLAMA: El ile işaret etmek
bu konuda zikredilen hadislerden ilk olarak anlaşılmaktadır. Bu ikisi merfu
hadistir. Baş İle işaret etmek ise yalnızca Esma hadisinden anlaşılmaktadır.
Bu, Hz. Aişe'nin hadisidir, dolayısıyla da mevkuftur. Ancak merfu hükmündedir.
Çünkü Hz. Aişe Nebi s.a.v.'in arkasında namaz kılıyordu. Nebi s.a.v. namazda
iken arkasındakileri gördüğüne göre, Hz. Aişe'nin başı İle İşaretini de
onaylamış olmaktadır.
حدثنا
المكي بن
إبراهيم قال:
أخبرنا حنظلة
بن أبي سفيان،
عن سالم، قال:
سمعت أبا
هريرة، عن النبي
صلى الله عليه
وسلم قال:
(يقبض العلم،
ويظهر الجهل
والفتن،
ويكثر الهرج).
قيل: يا رسول
الله، وما
الهرج؟ فقال:
هكذا بيده
فحرفها، كأنه
يريد القتل.
[-85-] Salim şöyle demiştir: Ebu Hureyre r.a. Nebi s.a.v.'in şöyle dediğini
söylemiştir: "ilim kabzedilecek, cehalet ve fitneler yayılacak, herc
çoğalacak".
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e Herc nedir ey Allah'ın
Resulü?" diye sordular.
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) eli ile ölümü kasdeder gibi
işarette bulunarak "İşte budur" dedi.
Tekrar: 1036, 1412, 3608, 3609, 5635, 5636, 6037, 6506, 6935,
7061, 7115, 7121
AÇIKLAMA: İlmin kabzedilmesi
âlimlerin ölümü ile olur. Cehaletin yaygınlaşması da ilmin kabzedilmesinin
zorunlu sonucudur. Herc, Habeş dilinde
ölüm demektir.