باب:
صوم رمضان
احتسابا من
الإيمان.
28. SEVABINI SADECE ALLAH’TAN BEKLEYİP RAMAZAN ORUCUNU TUTMAK
İMAN’DANDIR
حدثنا
ابن سلام قال:
أخبرنا محمد
بن فضيل قال: حدثنا
يحيى بن سعيد،
عن أبي سلمة،
عن أبي هريرة
قال: قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
(من صام
رمضان إيمانا
واحتسابا،
غفر له ما تقدم
من ذنبه).
[-38-] Ebu Hureyre r.a. şöyle dedi: Resulullah sallallahu aleyhi ve
sellem buyurdu ki: "Kim inanarak ve sevabını yalnızca Allah tan umarak
Ramazan orucunu tutarsa geçmiş günahları bağışlanır".
AÇIKLAMA: Kadir gecesini ihya
etmekle Ramazan'ı ihya etmek arasındaki ilişki açıktır. Ancak cihad konusu ile
İlgili hadisi, Kadir gecesini arama konusunda zikretmesinde güzel bir uyum
vardır. Çünkü Kadir gecesini aramak özel bir önem ve tam bir mücahedeyi
gerektirir. Bununla birlikte kişi Kadir gecesini bulabilir de bulmayabilir de.
Şehitliği talep eden ve Allah'ın kelimesini yüceltmeyi amaçlayan mücahidin
durumu da budur. Bu amacı, gerçekleşebilir de gerçekleşmeyebilir de. Her iki
durumda da asıl amaca ulaşabilir de ulaşılmayabilir de. Kadir gecesini arayan
kişi bundan sevap alır, şayet Kadir gecesine rastlarsa sevabı daha büyük olur.
Aynı şekilde Allah yolunda cihad eden mücahid de sevabını alır. Şayet amacına
kavuşursa sevabı daha büyük olur. Hz. Peygamber'in 'Allah yolunda öldürülmeyi
isterdim" sözü de buna İşaret etmektedir. Buhârî burada cihad'ın
faziletini ara konu olarak vermiş, sonra Ramazan ayını ihya etme konusuna
dönmüştür. Bu konu, Kadir gecesini ihya etme konusuna göre özel'den sonra
getirilen genel konudur. Daha sonra Buhârî oruç konusundan bahsetmiştir. Çünkü
oruç, bir çok arzunun terk edilmesi türünde bir ibadettir. Buhârî orucu,
Ramazan gecelerinin ihya edilmesinden sonra getirmiştir, çünkü gecelerin ihyası
fiil türünde bir ibadettir. Ayrıca gece, gündüzden önce gelir. Buhârî'nin
geceleri ihyanın meşru olduğunu belirtmek İçin bunu yapmış olması da mümkündür.
Burada 'Allah'ın kefil olması", kişiye derhal sevap
vermesi, güzel karşılık vermesidir. Diğer bîr görüşe göre kişinin muradını
gerçekleştirmesidir.