باب:
أي الإسلام
أفضل.
5. İslâm'ın (Müslümanların) Hangisi En Faziletlidir?
حدثنا
سعيد بن يحيى
بن سعيد
القرشي قال:
حدثنا أبي
قال: حدثنا
أبو بردة بن
عبد الله بن
أبي بردة، عن
أبي بردة، عن
أبي موسى رضي
الله عنه قال:
قالوا:
(يا رسول
الله، أي
الإسلام
أفضل؟ قال: (من
سلم المسلمون
من لسانه ويده).
[-11-] Ebu Musa el-Eş’ari r.a. şöyle demiştir: "Ya Resulallah,
müslümanlar’ın hangisi faziletlidir?" diye sordular "Müslümanlar;
dilinden elinden selamette kalandır." cevabını verdiler.
AÇIKLAMA: İslâm'ın hangisi en
faziletlidir?" sorusundaki "İslâm" kelimesi ile Müslümanlar
kasdedilmiştir. Müslim'de yer alan "Müslümanların hangisi en
faziletlidir?" şeklindeki rivayet de bunu desteklemektedir. Her iki
rivayetten çıkan ortak anlam şudur: Müslümanın en üstün olması, belirtilen
özelliğe sahip olması ile mümkündür. Bu görüş, İslâm'ın hangi özelliği daha
faziletlidir?" şeklindeki yorumdan daha evlâdır. Bu görüşte olanlar şu
soruya da cevap vermelidir: "Hz. Peygamber'e özelliklerden sorulduğu halde
o, özelliğe sahip olan kişiden bahsederek cevap verdi. Bunun hikmeti
nedir?" Bu soruya şöyle cevap verilebilir: "Sana neyi infak
edeceklerini soruyorlar. De ki her ne infak ederseniz ana-babalar ve
akrabalarınız içindir..[Bakara 215] Bu âyette ifade edildiği gibi Hz. Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)’e harcanacak şey sorulduğu halde, Allah bu soruya
harcamanın kimlere yapılacağını belirterek cevap vermiştir. Ancak hadis -
"Hangi Müslüman daha faziletlidir?" şeklinde anlaşılırsa bir yoruma
gerek olmaksızın Hz. Peygamber'in
verdiği cevap soruya uygun düşmüş olur. Bazı Müslümanların islâm'a
ilişkin özellikleri diğer bazılarından daha üstün olduğu için Buhârînin imanın
arttığı ve eksildiğini ispatlama amacı da böylece gerçekleşmiş olmaktadır. Bu
ve önceki hadis, bunlardan önceki iki hadiste yer alan imanın şubeleri
ifâdesine uymuş olmaktadır. Çünkü Buhârî'ye göre iman ve İslâm eş anlamlıdır.