ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

ASR

2

 

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ

 

2. Gerçekten insan ziyandadır.

 

Bu, yeminin cevabıdır. "İnsan" ile kastedilen kafirdir. Bu açıklamayı Ebu Salih'in rivayetine göre İbn Abbas yapmıştır. Ebu'd-Dahhak de ondan şöyle dediğini rivayet etmiştir: Bununla müşriklerden bir grubu kastetmektedir: el-Velid b. el-Muğire, el-As b. Vail, el-Esved b. Abdu'l-Muttalib b. Esed b. Abdi'l-Uzza ve el-Esved b. Abd-i Yeğus.

 

"İnsan" ile insan türünün kastedildiği de söylenmiştir.

 

"Gerçekten ... ziyandadır." Aldanış içerisindedir. el-Ahfeş helak oluş, el-Ferra ukubet ve ceza, diye açıklamışlardır. Şanı Yüce Allah'ın: "İşlerinin sonu da hüsran oldu" (et-Talak, 9) buyruğunda da bu anlamdadır.

 

İbn Zeyd, şüphesiz bir kötülük içerisindedir, diye açıkladığı gibi, muhakkak bir eksiliş içindedir, diye de açıklanmıştır. Anlamlar birbirine yakındır.

 

Sellam'dan ("asr" kelimesini) "sad" harfi kesreli olarak; (...) diye okuduğu rivayet edilmiştir. el-A'rec, Talha ve İsa es-Sakafi "sin" harfini ötreli olarak; "(...): Ziyan" diye okumuşlardır. Bu ayrıca Harun'un, Ebu Bekir'den, onun Asım'dan rivayet ettiği okuyuştur. Her iki kelimedeki bu okuyuş itba (kendisinden önceki harfe ya da harfin harekesine göre okumak) ile açıklanır. Nitekim; "(...) ile (...): Ziyan" denildiği gibi; "(...) ile (...): Zorluk" da denilir. Ali (r.a) bu süreyi şöyle okurmuş:

 

"Asra ve zamanın musibetlerine andolsun ki! Muhakkak insan ziyandadır ve şüphesiz ki o dehrin sonuna kadar onun (o ziyanın) içindedir."

 

İbrahim dedi ki: Şüphesiz ki insana dünyada uzunca bir ömür verilip, kocayıp yaşlanacak olursa elbetteki o eksiklik, zayıflık ve gerileyiş ile içiçe olur. Müminler müstesna. Çünkü onlara gençlik hallerindeyken işledikleri amellerin ecirleri yazılır. Bunun bir benzeri de Yüce Allah'ın şu buyruğudur: "Andolsun. Biz insanı gerçekten ahsen-i takvimde yarattık. Sonra onu aşağıların aşağısına döndürdük." (et-Tin, 4-5) (İbrahim devamla) dedi ki: Bizim okuyuşumuz da şöyledir: "Andolsun asra ki gerçekten insan ziyandadır ve şüphesiz o dehrin sonundadır."

 

Ancak sahih olan ümmetin okuduğu ve mushaflarda yazılı olan şekildir.

Kitabın (bu tefsirimizin) mukaddimesinde (Osman (r.a)ın topladığı Mushaf'a muhalif kıraatlerin reddine dair bahiste) Osman'ın mushafına muhalefet edenlerin kanaatleri reddedilmiş, bunun tilavet maksadıyla okunacak bir Kur'an olmadığı belirtilmiştir, oradan tetkik edilebilir.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Asr 3

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR