KADR 4 |
تَنَزَّلُ
الْمَلَائِكَةُ
وَالرُّوحُ فِيهَا
بِإِذْنِ رَبِّهِم
مِّن كُلِّ
أَمْرٍ |
4. Onda, melekler ve
ruh Rabblerinin izniyle herbir iş için iner de iner.
"Onda, melekler ...
iner de iner." Semalarının hepsinden ve Sidretu'I-Münteha'dan melekler aşağıya
iner. Cibril'in kaldığı yer de oranın ortasıdır. Melekler yere inerler, tan
yeri ağarmasına kadar insanların yaptıkları dualara amin derler. İşte Yüce
Allah'ın: "Onda, melekler ... iner de iner" buyruğu bunu
anlatmaktadır.
"Ve ruh Rabblerinin
izni ile ... " Kasıt, Cebrail (a.s.)'dır. el-Kuşeyri'nin naklettiğine göre
"ruh" meleklerden bir sınıftır. Bunlar diğerlerinin koruyucuları
olarak yaratılmışlardır. Bizim melekleri görmediğimiz gibi, melekler de bunları
görmezler.
Mukatil dedi ki: Bunlar
meleklerin en şereflileri ve Yüce Allah'a en yakınlarıdır.
Bunların meleklerin
dışında Allah'ın ordularından bir ordu olduğu da, söylenmiştir. Bu açıklamayı
Mücahid, İbn Abbas'tan (Peygamber efendimize) merfü' bir rivayet olarak
nakletmiştir. Bunu el-Maverdi, zikretmiştir. el-Kuşeyri'nin naklettiğine göre,
bunların Allah'ın yarattıklarından bir çeşit olduğu söylenmiştir. Bunlar yemek
yerler, elleri ve ayakları vardır, melek değillerdir.
"Ruh"un tek başına
bir saf olarak duracak büyük bir yaratık olduğu ve diğer bütün meleklerin tek
bir saf teşkil edecekleri de söylenmiştir. "Rüh"un, Cebrail (a.s)'ın
bu gecede, bu gecenin ahalisi üzerine sair meleklerle birlikte indirdiği rahmet
olduğu da söylenmiştir. Bunun delili "O, kendi emri ile kullarından
dilediği kimseler üzerine ruhu indirir." (en-Nahl, 2) buyruğu olup rahmeti
indirir, demektir.
"Onda" Kadir
gecesinde "Rabblerinin izni" yani emri "ile herbir iş için iner
de iner." Yüce Allah'ın takdir edip, bu seneden gelecek seneye kadar hükme
bağladığı verilen herbir emir ile iner demektir. Bu açıklamayı İbn Abbas
yapmıştır. Yüce Allah'ın: "Allah'ın emri ile onu gözetleyecek izleyicileri
vardır" (er-Ra'd, 11) buyruğunda olduğu gibi ki, burada Allah'ın 'emri ile
... demektir.
"İner de iner"
anlamındaki buyruk genel olarak "te" harfi üstün olarak; (...) diye
okumuşlardır. Ancak el-Bezzi te'yi de şeddeli okumuştur. Talha b. Musarrif ile
İbn es-Semeyka meçhul bir fiil olarak "te" harfini ötreli okumuştur
("indirilir de indirilir'' anlamına gelir.)
Ali, İbn Abbas, İkrime
ve el-Kelbı: "Herbir iş için" buyruğunu (...) diye okumuş ve İbn
Abbas'dan, bunun: Herbir melek türünden (iner) demek olduğuna dair açıklamasını
rivayet etmiştir. el-Kelbı ayet-i kerimeyi şuna yorumlamıştır: Cebrail bu
gecede meleklerle birlikte iner ve müslüman olan herkese selam verirler. Bu
durumda; "Üzerinde" anlamındadır.
Enes'den şöyle dediği
rivayet edilmiştir: Peygamber (s.a.v.) buyurdu ki: "Kadir gecesi oldu mu
Cebrail kalabalık bir melek cemaati ile iner. Bunlar ister ayakta, ister
oturarak Yüce Allah'ı zikreden herbir kula dua ederler, selam verirler.''
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN