ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

BELED

13

 

فَكُّ رَقَبَةٍ

 

13. O, kul azad etmektir.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı üç başlık halinde sunacağız:

 

1- Kul Azad Etmek:

2- Hürriyete Kavuşturulması Daha Faziletli Olan Köle:

3- Köle Azad Edip, Sadaka Vermenin Fazileti:

 

1- Kul Azad Etmek:

 

"Kul azad etmek"; kişiyi esirlikten kurtarmaktır. Kölelikten kurtarmak diye de açıklanmıştır. Hadis-i şerifte: "Kul azad etmek, onun bedelini (kitabet bedelini) ödemesinde yardımcı olmandır" diye buyurulmuştur ki bu hadisi el-Bera (b. Azib) rivayet etmiştir. Daha önce de bu hadis Berae (et-Tevbe) Süresi'nde (60. ayet, 17. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır.

 

Fekk (çözmek): Bağı çözmek demektir. Kölelik de bir bağdır. Dolayısı ile köle edinilmiş olan kimseye "rakabe" denilmiştir. Çünkü kişi kölelik ile boynunda bağ bulunan esire benzer. Köleyi hürriyete kavuşturmaya çözmek (fekk) denilmesi esırın kendisini bağlayan esaret bağından çözülmesine (kurtarılmasına) benzetilmesinden ötürüdür. Hassan şöyle demiştir: "Nice esir vardır ki, biz onu bedelsiz olarak çözdük Ne perçemlerin kesilmesini (kurtardık) da onların (azad edici) mevlaları olduk."

 

Ukbe b. Amir el-Cüheni'nin rivayet ettiğine göre Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Her kim mü'min bir köleyi hürriyetine kavuşturursa, bu onun cehennem ateşinden fidyesi (kurtulmalıkı) olur."

 

el-Maverdi dedi ki: Bunun ikinci bir anlama gelme ihtimali vardır. Buna göre; o kişinin masiyetlerden uzak durmak, itaatleri de işlemek süretiyle kendi kendisini kurtarıp (cehennem ateşinden) boynunu azad etmesini kastetmiş olabilir. Bu hususta rivayet edilen haber (hadis) böyle bir tevili yapmaya engel değildir. Hatta bu (tevil şekli) doğruya daha yakındır.

 

2- Hürriyete Kavuşturulması Daha Faziletli Olan Köle:

 

"Kul azad etmek" buyruğu hakkında Asbağ şöyle demiştir: Pahalı, kafir bir köleyi özgürlüğüne kavuşturmak, değeri daha düşük, mü'min bir köleyi özgürlüğüne kavuşturmaktan daha faziletlidir. Çünkü Peygamber (s.a.v.)'a:

 

Hangi köle(yi nad etmek) daha faziletlidir, diye sorulduğunda "değer itibariyle daha pahalı, sahipleri nezdinde daha üstün ve nefis kabul edilenleri" diye cevab vermiştir. 

 

İbnu'l-Arabi dedi ki: Bu hadiste kastedilen ise "müslümanlar arasından (böyle olan)dır." Buna delil de Peygamber efendimizin: "Kim müslüman bir köle azad ederse ... " ile; "Kim mü'min bir köle azad ederse .. " diye buyurmuş olmasıdır. Asbağ'ın yaptığı bu açıklama ise bir yanılmadır. O sadece (köle azad etmek sonucunda) malın eksiltilmesini gözönünde bulundurmuştur. Fakat azad edilenin sadece ibadet edecek hale gelmesini yalnızca tevhidin gereklerini yerine getirecek duruma getirilmesini gözönünde bulundurmak ise, elbetteki daha uygundur."

 

3- Köle Azad Edip, Sadaka Vermenin Fazileti:

 

Köle azad etmek ve sadaka vermek en faziletli amellerdendir. Ebü Hanife'den gelen rivayete göre köle azad etmek, sadaka vermekten daha faziletlidir. Onun iki arkadaşına (Ebü Yusuf ve Muhammed'e) göre ise, sadaka vermek daha faziletlidir. Ayet-i kerime ise köle azad etmeyi sadaka vermekten önce sözkonusu ettiğinden ötürü, Ebü Hanife'nin görüşünün lehine daha kuvvetli bir delil teşkil etmektedir.

 

eş-Şa'bi'den rivayet edildiğine göre; yanında nafakasından artan malı bulunan bir kimsenin bu malı yakın akrabalarına harcamasının mı, yoksa onunla köle azad etmesinin mi daha faziletli olacağı sorulmuş. O: köle azad etmek daha faziletlidir, demiştir. Çünkü Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:

 

"Her kim bir köleyi hürriyetine kavuşturursa, Allah da o kölenin herbir organı karşılığında (azad edenin) bir organını cehennem ateşinden kurtarır. "

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Beled 14-16

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR