ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

BELED

3

 

وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ

 

3. Babaya ve doğana ki;

 

Mücahid, Katade, ed-Dahhak, el-Hasen ve Ebü Salih dedi ki: "Babaya" Adem (a.s)'a "ve doğana" onun soyundan gelen çocuklara demektir. Yüce Allah'ın onlara yemin etmesi, insanların, Allah'ın yeryüzünde yarattıklarının en hayret verici olanları oluşlarından dolayıdır. Çünkü onlar, maksatlarını açıklamak, konuşmak, işlerini çekip çevirmek gibi özelliklere sahip olmak, (hasletlerine sahiptirler) Peygamberler ve Yüce Allah'ın yoluna davet edenler de onlar arasından çıkar.

 

Buyruğun; Adem'e ve onun soyundan gelen salih kimselere bir yemin olduğu da söylenmiştir. Salih olmayan kimseler ise adeta hayvan gibidirler.

 

Babanın; İbrahim, doğanın ise onun zürriyeti olduğu da söylenmiştir. Bu açıklamayı Ebü İmran el-Cevnı yapmıştır.

 

Diğer taraftan bununla onun bütün zürriyetinin kastedilme ihtimali olduğu gibi, onun soyundan gelen sadece müslümanların kastedilme ihtimali de vardır.

 

el-Ferra dedi ki: Bu buyrukta insanlar hakkında: " ... an"in kullanılmasının elverişli olması: "Size helal olan kadınlardan .. ," (en-Nisa, 4) buyruğu ile: "Erkeği de, dişiyi de yaratana ki" (el-Leyl, 3) buyruklarına benzemesindendir Halbuki erkeği de, dişiyi de yaratan O'dur. (Bununla birlikte onun hakkında da bu edat kullanılmıştır).

 

Bu lafzın kendisinden sonraki lafız ile birlikte mastar konumunda olduğu da söylenmiştir Babaya ve onun doğurmasına demek olur Bu da Yüce Allah'ın "Semaya ve onu bina edene" (eş-Şems, 5) buyruğuna benzemektedir

 

İkrime ve Said b. Cübeyr dedi ki: "Babaya" kendisinden evlad olana, "doğana" evladı olmayan kısıra demektir İbn Abbas da böyle demiştir Bu durumda; (...) edatı nefy anlamını ifade eder Ancak bu anlamda olması uzak bir ihtimaldir Mevsul bir isim takdir edilmedikçe yani; "Babaya ve çocuğu olmayana" takdirinde kabul etmedikçe doğru olamaz. Böyle bir takdir ise Basralılara göre caiz değildir.

 

Buyruğun; her baba ve her evlad hakkında genel olduğu da söylenmiştir Bu da Atiyye el-Avfi'nin açıklamasıdır Aynı anlamda bir açıklama yine İbn Abbas'dan da rivayet edilmiştir. Taberi'nin tercih ettiği de budur.

 

el-Maverdi dedi ki: Daha önce kendisinden sözedildiği için "baba"nın Peygamber (s.a.v.) olması "doğan"ın da onun ümmeti olması da ihtimal dahilindedir. Çünkü Peygamber şöyle buyurmuştur: "Ben sizin için bir baba konumundayım, size ... öğretirim.''

 

Böylece Yüce Allah, Peygamberinin beldesine yemin ettikten sonra, onun şerefinin ileri derecesine işaret etmek için hem bizzat kendisine, hem de onun ümmetine yemin etmiş olmaktadır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Beled 4

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR