ĞAŞİYE 11 |
لَّا
تَسْمَعُ
فِيهَا لَاغِيَةً |
11. Orada boş söz
işitmezler.
Hoşlanılmayan, bayağı,
aşağılık söz işitmezler demektir. Yüce Allah burada: "Boş söz" diye
buyurmuştur. (...), (...) ile (...) hep aynı anlamdadır. Şair de şöyle
demiştir: "Boş söz ve çirkin konuşmalardan ... "
el-Ferra ve el-Ahfeş
dedi ki: Orada, boş, tek bir kelime dahi işitmezler. Bundan neyin kastedildiği
hususunda altı görüş vardır.
1. Yalan, iftira ve Yüce
Allah'ın inkarı ve küfür sözler. Bu açıklamayı İbn
Abbas yapmıştır.
2. Batıl ve günah
işitmezler. Bu açıklamayı Katade yapmıştır.
3. Kasıt sövmektir. Bu
açıklamayı Mücahid yapmıştır.
4. Masiyettir. Bu
açıklamayı el-Hasen yapmıştır.
5. Orada herhangi bir
kimsenin yalan yere yemin ettiği işitilmez. Bu açıklamayı el-Ferra yapmıştır.
el-Kelbi dedi ki: İster doğru, ister yalan yere kimsenin yemin ettiği cennette
işitilmeyecektir.
6. Onların konuşmaları
arasında boş bir kelime dahi duyulmaz. Çünkü cennet ehli, ancak hikmet ile,
Allah'ın kendilerine rızık olarak verdiği sürekli nimetler dolayısıyla, Allah'a
hamd ile konuşurlar. Bu açıklamayı da yine el-Ferra yapmıştır. Bu, sözü geçen
bütün görüşleri de kapsayacak genellikte olduğundan ötürü en güzelleridir.
Ebu Amr ve İbn Kesir
("işitmezler" anlamındaki fiili) meçhul bir fiil olarak
"ye" ile: "İşitilmez" diye okumuşlardır. Nafi de böyle
okumuş olmakla birlikte "ye" yerine ötreli "te" ile
okumuştur. Çünkü: "Boş söz" müennes bir isimdir. Bundan dolayı fiili
de müennes okumuştur.
"Ye" ile okuyanların
bu şekilde okumalarının sebebi ise, isim ile fiil arasında cer harfi ve
mecrurun geldiği bir hal oluşundan dolayıdır. Diğerleri ise üstün
"te" ile okumuşlardır.
"Boş söz"
şeklinde nasb ile okunması, bunun (yani boş söz işitmenin) yüzlere isnad
edilmesi dolayısıyladır. Yani yüzler, orada boş söz işitmeyeceklerdir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN