ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

TARIK

9

 

يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ

 

9. O gün gizlilikler açığa çıkartılır.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı iki başlık halinde sunacağız:

 

1- Gizliliklerin Açığa Çıkartılacağı Gün:

2- "Gizlilikler"in Mahiyeti İle İlgili Görüşler:

 

1- Gizliliklerin Açığa Çıkartılacağı Gün:

 

Buyruğu, o insanı yenidEn diriltmeye güç yetirendir, anlamında kabul edenlerin görüşüne göre: "Gün" lafzında amil, Yüce Allah'ın; "güç yetirendir" (8. ayet) buyruğudur. Bunda "onu döndürmeye" (8. ayet) buyruğu amel etmez. Çünkü bu durumda; "Şüphe yok ki" (8. ayet) buyruğunun haberine muttasıl olan ifade ile sıla birbirinden ayrılmış olur.

 

"Şüphe yok ki O, onu döndürmeye elbette güç yetirendir" buyruğu ile ilgili diğer görüşlere göre ise "o günde" buyruğundaki amil gizli bir fiildir. Bunda "güç yetirendir" anlamındaki lafız amel etmez. Çünkü bundan (onu döndürmeye güç yetirmekten) kasıt bunun dünyada olacağıdır.

 

"Açığa çıkartılır" sınanır, imtihan edilir, demektir. Ebu'I-Gul et-Tuhavi şöyle demiştir: "Kahramanlıkları son bulmaz onların, velev ki onlar Ardı arkasına çeşitli zamanlarda savaş ateşine düşseler bile."

 

Bu beyitin ilk kelimeleri; (...) diye de rivayet edilir. Bunun "te" harfini ötreli olarak; (...) diye rivayet edenler, bu lafzı "sınamak, denemek"ten gelen bir kelime olarak kabul ederler. Bu rivayete göre -kahramanlık anlamı verilen kelime olan-: (...); hoşlanmayış anlamına gelir. Sanki: Onların bu hususta yani savaş hususunda hoşlanmadıkları bilinmez, demek istemiş gibidir. "Açığa çıkartılır" lafzı da bilinir anlamına gelir. 

 

Recez vezninde şair şöyle demiştir: "Bugünden önce sen beni küçümsüyordun Bugün de ben seni tanıyorum artık ve sen de beni tanıyorsun."

 

Bir önceki beyitin ilk kelimelerini "te" harfini üstün olarak: (...) diye rivayet edenlerin rivayetine göre de anlam şöyle olur: "Savaş onların aleyhine zaman zaman tekrarlanacak olsa dahi, onlar savaşmaktan yana zaaf göstermezler." Çünkü zorlu işler insanın aleyhine tekrarlanacak olursa onu yıkar ve onu zayıf düşürür.

 

"Gizlilikler açığa çıkartılır." Görünmeyen, saklı olan şeyleri dışarı çıkar ve görünür anlamında olduğu da söylenmiştir. Gizli olan ve saklı olan şeyler ise, insanın açığa vurmadığı hayır ya da şer türünden olup içinde saklayıp, dışa vurmadığı iman ya da küfür türünden herşeydir. Nitekim el-Ahvas şöyle demiştir: "Kalbin içinde ve ciğerimde onun için saklı kalacaktır. Gizli, saklı bir sevgi, gizliliklerin açığa çıkacağı günde."

 

2- "Gizlilikler"in Mahiyeti İle İlgili Görüşler:

 

Peygamber (s.a.v.)'den şöyle dediği rivayet edilmiştir: "Yüce Allah, dört hususta kullarına güveni esas kılmıştır. Bunlar namaz, oruç, zekat ve gusüldür.

 

İşte Yüce Allah'ın kıyamet gününde sınayacağı gizlilikler bunlardır. '' Bu hadisi el-Mehdevi zikretmiştir.

 

İbn Ömer dedi ki: Peygamber (s.a.v.) buyurduki: "üç husus vardır ki, kim onları gereği gibi korursa; o, gerçek anlamıyla Allah'ın dostudur. Kim de bunlara ihanet ederse o gerçek anlamda Allah'ın düşmanıdır. Namaz, oruç ve cünubluktan gusletmek." Bunu da es-Sa'lebi zikretmiştir.

 

el-Maverdi, Zeyd b. Eslem'den şöyle dediğini zikretmektedir: Resulullah (s.a.v.) buyurdu ki: "Emanet üç husustur. Namaz, oruç ve cünubluk. Yüce Allah Ademoğluna namazı emanet etmiş ve bu hususta ona güveni esas kılmıştır. O, dilerse namaz kılmadığı halde, namaz kıldım diyebilir. Yine Yüce Allah, Ademoğluna orucu emanet etmiş ve bu hususta ona güvenilmesini esas kılmıştır. Dilerse oruç tutmadığı halde, oruç tuttum diyebilir. Yine Yüce Allah, cünubluk hususunda Ademoğluna güveni esas kılmıştır. O dilerse gusletmediği halde guslettim diyebilir. Arzu ederseniz "o günde gizlilikler açığa çıkartılır" buyruğunu okuyunuz. '' Bu hadisi es-Sa'lebi de Ata yoluyla zikretmiş bulunmaktadır.

 

Eşheb'in rivayetine göre; o şöyle demiştir: Ben Malik'e Yüce Allah'ın: "O gün gizlilikler açığa çıkartılır" buyruğu hakkında şöyle sordum: Abdestin gizliliklerden olduğuna dair sana bir rivayet ulaştı mı? O şöyle dedi: Bu husus bana insanların söylediği sözler arasında ulaşmış bulunmaktadır. Rivayet edeceğim bir hadis olarak ise bana böyle bir şey ulaşmış değildir. Namaz gizliliklerdendir, oruç gizliliklerdendir. Kişi isterse namaz kılmadığı halde namaz kıldım diyebilir. kalblerde bulunan hususlar da gizliliklerdendir ve Allah kullarına bunların karşılıklarını verir.

 

İbnu'l-Arabi dedi ki: İbn Mesud dedi ki: Emanet dışında şehidin bütün günahları bağışlanır. Abdest emanettendir, namaz ve zekat emanettendir. Bir kimsenin yanında emanet olarak bırakılan mal emanettendir. Bunun en ağır olanı ise emanet olarak bırakılan maldır. Kıyamet gününde bu kişiye aldığı günkü şekliyle müşahhas olarak gösterilir ve ona gösterilen bu emanet cehennemin dibine atılır. Ona: Onu çıkart denilir, o da onun arkasından gider ve onu alıp boynuna koyar. Nihayet onu dışarı çıkartacağını ümit edeceği bir noktaya gelince üzerinden kayar, geri düşer. O da onun arkasından gider. Zaman uzayıp gittikçe onun bu hali de devam edip gidecektir.

 

Ubeyy b, Ka'b dedi ki: Ferci hususunda kadına güven duyulması emanettendir. Eşheb dedi ki: Süfyan bana dedi ki: Ay hali ve gebelik hususunda bu böyledir. Eğer: Ben ay hali olmadım ve ben hamileyim diyecek olursa, bu hususta kendisinin yalan söylediği bilinecek herhangi bir şeyortaya çıkmadığı sürece, onun dediği kabul edilir, Hadiste şöyle denilmiştir: "Cünubluktan gusletmek emanettendir."

 

İbn Ömer dedi ki: Yüce Allah, kıyamet gününde gizli olan herbir sırrı açığa çıkartır ve bu, yüzlerde ya bir güzellik ya da bir çirkinlik olarak görülür. Allah herşeyi bilendir. Fakat meleklerin ve mü'minlerin alametlerini açığa çıkartır (böylece başkaları da bu gizlilikleri öğrenmiş olur),

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Tarık 10

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR