TARIK 4 |
إِن
كُلُّ نَفْسٍ
لَّمَّا
عَلَيْهَا
حَافِظٌ |
4. Üzerinde bir
gözetleyicinin bulunmadığı hiçbir nefs yoktur.
Katade dedi ki: Rızkını,
amelini, ecelini tesbit ve muhafaza eden "hafaza" (melekleri
kastedilmektedir.) Yine ondan şöyle dediği nakledilmiştir: Hayır ya da şer
türünden amelini onun için tesbit edip, muhafaza eden, onunla birlikte bulunan
melek demektir. Bu buyruk, yeminin cevabıdır.
Cevabın: "Şüphe yok
ki O, onu döndürmeye elbette güç yetirendir" (8. ayet) buyruğu olduğu da
söylenmiştir ki, bu görüş et-Tirmizi Muhammed b. Ali'nin görüşüdür.
(...): Edat
şeddelisinden hafifletilmiştir. (...) de tekid içindir. Yani şüphesiz herbir
nefsin üzerinde bir koruyucu vardır.
Anlamın şöyle olduğu da
söylenmiştir: Mutlaka herbir nefsin üzerinde onu kadere sağsalim teslim
edinceye kadar, afetlere karşı koruyan bir koruyucu vardır.
el-Ferra dedi ki:
Koruyucu Allah tarafındandır. Onu takdirlere sağsalim teslim etsin diye onu
korur. el-Kelbi de böyle demiştir.
Ebu ümame dedi ki:
Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Herbir mü'min ile birlikte -onun
aleyhinde bir kader tayin edilmediği sürece- onu koruyan yüzaltmış, melek
vardır. Göz bunlar arasındadır. Sineklerin bal tabağına düşmeleri nasıl
kollanıyorsa onu da yedi melek koruyup kollar. Eğer kul göz kırpacak bir süre
kadar dahi kendisine bırakılacak olursa, şüphesiz şeytanlar onu kapar götürür.
''
İbn Amir, Asım ve Hamza
(...) lafzını "mim" harfini şeddeli okumuşlardır. "üzerinde
koruyucu olmayan hiçbir nefs yoktur" demektir. Bu Huzeylilerin lehçesidir.
Mesela onlar: "Mutlaka kalkasın diye sana and veriyorum" derler.
Diğerleri ise -belirttiğimiz gibi- tekid edici zaid bir lafız olarak şeddesiz
okumuşlardır.
Bu ayetin bir benzeri de
Yüce Allah'ın şu buyruğudur: "Onun önünden, arkasından kendisini Allah'ın
emri ile gözetleyip, koruyan izleyicileri vardır." (Ra'd, 11) Önceden de
geçtiği üzere.
Koruyan'ın şanı Yüce
Allah'ın kendisi olduğu da söylenmiştir. Şayet O'nun bu varlıkları koruması
olmasaydı bunlar kalamazlardı.
Koruyan'ın aklı olduğu
da söylenmiştir. Akıl insanı kendi menfaatine olan şeylere iletir ve kendisine
zarar verecek şeylerden onu alıkoyar.
Derim ki: Akıl ve
benzerleri araçtır. Gerçekte koruyucu ise Yüce Allah'tır.
Nitekim Yüce Allah şöyle
buyurmaktadır: "Allah en hayırlı koruyucudur." (Yusuf, 65) Bir başka
yerde de şöyle buyurmaktadır: "De ki: Gece ve gündüz Rahmana karşı sizi
kim koruyabilir?" (el-Enbiya, 42) ve benzeri başka buyruklar.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN