BURUC 10, / 11 |
إِنَّ
الَّذِينَ فَتَنُوا
الْمُؤْمِنِينَ
وَالْمُؤْمِنَاتِ
ثُمَّ لَمْ
يَتُوبُوا
فَلَهُمْ
عَذَابُ
جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ
الْحَرِيقِ {10}
إِنَّ
الَّذِينَ
آمَنُوا
وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ
لَهُمْ جَنَّاتٌ
تَجْرِي مِن
تَحْتِهَا
الْأَنْهَارُ
ذَلِكَ
الْفَوْزُ
الْكَبِيرُ {11} |
10.
Şüphe yok ki mü'min erkeklerle, mü'min kadınlara işkence edip, sonra da tevbe
etmeyenler için, (evet) onlar için cehennem azabı ve onlar için bir de yanma
azabı vardır.
11. Muhakkak
iman edip, salih amel işleyenler için altlarından ırmaklar akan cennetler
vardır. İşte büyük kurtuluş budur.
"Şüphe yok ki
mü'min erkeklerle, mü'min kadınlara işkence edip" yani onları ateşte yakıp
.,
Araplar bir kimse dirhemin
ya da dinarın kalitesini anlamak maksadıyla ateş ocağına sokacak olursa
(-burada işkence anlamı verilen "fitne" kökünden gelen fiili
kullanarak-); "Filan kişi dirhemi ve dinarı ateşe arzetti" derler,
"Fitneye maruz kalmış dinar (ateşe arzedilmiş dinar)" demektir. O
bakımdan kuyumcuya "el-Fettan" adı verilir. şeylana da bu isim
verilir. "Ateşte yanmış gümüş" demektir. Çürümüş siyah taşları
bulunan (el-Harre diye bilinen) yere de "felin" denilir, Taşları
ateşte yakılmış gibi yer, demek olur. Böyle denilmesi ise siyahlığından
ötürüdür.
"Sonra da tevbe
etmeyenler" yani o delikanlı vasıtası ile Allah'ın bu zorba ve zalim
hükümdar ile onun kavmine göstermiş olduğu bunca ayet ve belgelere rağmen,
yaptıkları çirkin işten tevbe etmeyenler "için", (evet) "onlar
için" küfürleri sebebiyle, "cehennem azabı ve onlar için"
mü'minleri ateşte yaktıkları için dünyada da "bir de yanma azabı
vardır." Bu (dünyada yanışları) daha önce İbn Abbas'tan rivayet edilmiş
idi.
Bir diğer açıklamaya
göre; "ve onlar için bir de yanma azabı vardır" yani ahirette, onlar
için mü'minleri yaktıklarından ötürü, kafirliklerinin azabından ayrı olarak bir
azab daha olacaktır.
Bir diğer açıklamaya
göre, onlar için bir azab vardır ve ayrıca yanma azabı olan cehennem azabı
vardır.
Yanma (el-harik)
cehennemin "es-Sair" adı gibi isimlerinden bir isimdir.
Cehennem ateşinin bir
çok derekesi, türleri vardır ve çeşitli isimleri bulunmaktadır. Sanki onlar
cehennemde zemherir ile azab edilecekler, sonra da yanma azabı ile azab
edileceklerdir. Birincisi cehennemin soğuğu ile azabtır, ikincisi ise sıcağı
ile bir azabtır.
"Muhakkak"
Allah'a "iman edip" yani O'nu ve rasullerini tasdik edip "salih
amel işleyen" bu kimse "ler için altlarından (zemininden)"
kokmayan sudan, tadı değişmeyen sütten, içenlere bir lezzet veren şaraptan
"ırmaklar akan" ve süzülmüş baldan ırmaklar akan
"cennetler" bahçeler "vardır. İşte ''büyük" yani hiçbir
kurtuluşun kendisine benzemediği "kurtuluş budur."
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN