İNFİTAR 10 / 12 |
وَإِنَّ
عَلَيْكُمْ
لَحَافِظِينَ
{10} كِرَاماً كَاتِبِينَ
{11} يَعْلَمُونَ
مَا
تَفْعَلُونَ
{12} |
10.
Halbuki şüphe yok ki üzerinizde bekçiler,
11. Çok
şerefli yazıcılar vardır.
12.
Onlar ne yaparsanız bilirler.
"Halbuki şüphe yok
ki üzerinizde bekçiler" meleklerden gözetleyiciler ve Benim nezdimde
"çok şerefli yazıcılar vardır." Yüce Allah'ın: "Emrine itaatkar,
oldukça değerli" (Abese, 16) buyruğuna benzemektedir.
Burada üç mesele
sözkonusudur:
1. İnsanla Birlikte
Bulunan Yazıcı Melekler:
Resulullah (s.a.v.)'dan
şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: "Sizden ancak ya büyük abdest bozmak,
ya cima hallerinde ayrılan Kiramen Katibin'e gereken ikramı yapınız (onlara
saygı duyunuz.) O bakımdan sizden herhangi bir kimse gusledecek olursa, bir
duvar yahut başka bir şey ile kendisini saklasın yahutta kardeşi onu
saklasın.'' Ali (r.a)'dan da şöyle dediği rivayet edilmiştir: "Kul
avretini açıkta tuttuğu sürece melek ondan yüzünü çevirmeye devam eder."
Yine şu rivayet nakledilmiştir: "Kul peştemalsız olarak hamama girdiği
takdirde onun iki meleği ona lanet eder.''
2. Kafirlerin Yazıcı
Melekleri Var mıdır?:
İnsanlar (ilim adamları)
kafirlerin üzerinde amellerinitesbit eden yazıcı meleklerin olup olmadığı
hususunda farklı görüşlere sahiptirler. Kimileri: Yoktur. Çünkü onların
durumları besbellidir, amelleri de tek bir türdür, demiştir. Nitekim Yüce Allah
şöyle buyurmuştur: ''Günahkarlar yüzlerinden tanınacak ... " (er-Rahman,
41)
Hayır, onların üzerinde
yazıcı melekler vardır, da denilmiştir. Çünkü Yüce Allah, şöyle buyurmuştur:
"Hayır, bilakis siz dini yalanlıyorsunuz. Halbuki şüphe yok ki üzerinizde
bekçiler, çok şerefli yazıcılar vardır. Onlar ne yaparsanız bilirler" diye
buyurduğu gibi, başka yerlerde de şöyle buyurmaktadır: "Kitabı sol
tarafından verilen kimseye gelince .. " (Hakka, 25); "Kitabı
arkasından verilecek kimseye gelince" (el-İnşikak, 10) Bu buyruklarla
kafirlerin de yazıcılarının olduğunu, onlar üzerinde bekçilerin bulunduğumı
haber vermektedir.
Şayet sağında bulunan
kimse kafirin hiçbir hasenesi olmadığından dolayı neyi yazacaktır.? diye
sorulursa ona şöyle denilir: Solunda bulunan, sağda bulunanın izni ile yazar.
Sağdaki yazmasa dahi bu yazılanlara tanık olur, denilir. Doğrusunu en iyi bilen
Allah'tır.
3. Melekler İnsanın
İçinden Geçenleri Nasıl Bilirler?:
Süfyan'a: Melekler kulun
içinden bir iyilik ya da bir kötülük işlemek istediğini nasıl bilirler, diye
soruldu. O da şu cevabı verdi: Kul, bir iyilik yapmak istedi mi ondan misk
kokusunu alırlar, Bir kötülük yapmak istedi mi de ondan kokuşmuşluğun kokusunu alırlar.
Daha önce Yüce Allah'ın: "O, bir söz söylemeye dursun mutlak onun yanında
görüp gözetlemeye hazır biri vardır" (Kaf, 18) buyruğu açıklandığında bu
ayetin anlamı daha geniş bir şekilde izah edilmiş bulunmaktadır.
İlim adamları büyük
abdest bozarken ve cima' halinde meleğin bu durumda ayrılmış olması dolayısıyla
konuşmayı hoş görmemişlerdır. Bu husustaki açıklamalar daha önce Al-i İmran
suresi'nin sonlarında (190-200. ayetler. 3. başlık ve devamında) geçmiş
bulunmaktadır.
el-Hasen dedi ki;
Bilirler ve sizin amellerinizden hiçbir şeyonlara gizli kalmaz. Bir görüşe göre
de onlar, sizin açığa vurduklarınızı bilirler, içinizden geçirdiklerinizi
bilemezler.
Doğrusunu en iyi bilen
Allah'tır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN