RAHMAN 70 / 71 |
فِيهِنَّ
خَيْرَاتٌ
حِسَانٌ {70} فَبِأَيِّ
آلَاء
رَبِّكُمَا
تُكَذِّبَانِ
{71} |
70.
İçlerinde güzel huylu, güzel yüzlüler vardır.
71. O
halde; Rabbinizin nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?
Yüce Allah:
"İçlerinde güzel huylu, güzel yüzlüler vardır" buyruğu ile ilgili açıklamalarımızı
iki başlık halinde sunacağız:
1- Güzel Huylu Huriler:
2- Cennette Huriler mi Daha Güzeldir,
Yoksa Dünya Kadınları mı?:
1- Güzel Huylu Huriler:
Yüce Allah'ın:
"İçlerinde güzel huylu, güzel yüzlüler vardır" buyruğunda kadınları
kastetmektedir.
"Güzel
huylular" lafzının tekili: (...) şeklinde olup, hayırlı kadınlar
anlamındadır. Bunun: "Çokça hayırlı kadınlar" anlamında olup sonradan
şeddesinin hafifletildiği de söylenmiştir. "Kolay" ile
"Yumuşak" kelimeleri gibi.
İbnu'l-Mubarek dedi ki:
Bize el-Evzai, Hassan b. Atiyye'den anlattı. O Said b. Amir'den şöyle dediğini
nakletti: Eğer "güzel huylu, güzel yüzlüler"den bir tanesi semadan
görünecek olursa, semayı aydınlatır. Yüzünün aydınlığı güneşin ve ayın
parlaklığını örter. Bu güzel huylulardan birisinin başındaki örtü dünyadan ve
dünyadaki herşeyden daha hayırlıdır.
"Güzel yüzlü"
yaratılışları güzel anlamındadır. Yüce Allah: "Güzel yüzlü" dediğine
göre onların güzelliklerini kim anlatabilir?
ez-Zühri ve Katade dedi
ki: "Güzel huylular" onların huy ve ahlaklarını "güzel
yüzlüler" de yüzlerinin güzelliklerini ifade etmektedir. Bu açıklama
Peygamber (s.a.v.)'dan Um Seleme yoluyla gelen bir hadiste de rivayet
edilmiştir.
Ebu Salih dedi ki: Çünkü
onlar el değmemiş bakirelerdir.
Katade, İbn es-Semeyka,
Ebu Reca el-Utaridi ve Bekr b. Habıb es-Sehmi aslına uygun olarak şeddeli bir
şekilde: "Güzel huylular" diye okumuşlardır.
Bir açıklamaya göre:
"Güzel huylular" (...): Hayr"ın çoğulu olup hayırlı hanımlar
anlamındadır. Seçkin hanımlar anlamına geldiği de söylenmiştir.
et-Tirmizi (el-Hakim) de
şöyle demiştir: O halde: "Güzel huylular" Yüce Allah'ın seçtiği ve
kendi seçimi ile eşsiz bir şekilde yarattığı kadınlar demektir. Çünkü Allah'ın
seçmesi insanların seçmesine benzemez. Daha sonra da "güzel yüzlüler"
diye buyurmakta ve onları güzellikle nitelendirmektedir. O güzel yaratıcı
herhangi bir şeyi "güzel olmakla" nitelendirecek olursa, artık onu
var git sen düşün. Daha önce sözkonusu edilen iki cennette bulunanları da
"gözleriniyanlız eşlerine dikmişler"(56. ayet) diye ve "onlar
sankiyakut ve mercandır"(58. ayet) diye nitelendirmiştir. Şimdi Allah
tarafından seçilmiş olan hayırlı (güzel huylu) huri ile gözlerini yanlızca
eşine dikmişler arasındaki büyük farka bir bak. Hadiste de şöyle denilmiştir:
"Huru'l-İyn" birbirleriyle el ele tutuşur ve mahlukatın daha güzelini
asla duymadığı, bizim de benzerini asla duymadığımız güzel seslerle şarkı
söylerler (ve derler ki): "Biz hoşnut olanlarız, asla kızıp öfkelenmeyiz.
Biz (evlerinde) kalanlarız, asla göçüp gitmeyiz. Biz ebedi olanlarız, asla
ölmeyiz. Biz nimetler içerisinde olanlarız, asla yoksul düşmeyiz. Biz güzel
huylu, güzel yüzlüleriz. üstün ve değerli kocaların sevgili eşleriyiz.''
Tirmizi de bunu bu
manada Ali (r.a) yoluyla gelen bir hadis olarak rivayet etmiştir. Aişe (r.anha)
dedi ki: Huru'l-iyn bu sözleri söylediği vakit, dünya ehlinden olan mü'min
kadınlar onlara şöyle cevap verirler: Bizler namaz kılan kadınlarız, siz ise
kılmadınız. Bizler oruç tutan kadınlarız, siz tutmadınız. Bizler abdest alan
kadınlarız, siz abdest almadınız. Bizler bolca sadaka veren kadınlarız, siz
sadaka vermediniz. Aişe (r.anha) dedi ki; Allah'a andolsun bu sözleriyle onları
susturacaklardır.
2- Cennette Huriler mi
Daha Güzeldir, Yoksa Dünya Kadınları mı?:
Huriler mi yoksa
Ademoğullarının kızları mı daha güzel ve daha göz alıcıdırlar hususunda görüş
ayrılığı vardır. Kur'an ve sünnette nitelikleri zikredildiğinden ötürü
hurilerdir denilmiştir. Ayrıca Peygamber (s.a.v.)'ın cenaze namazında ölen kimseye
yaptığı şu dua da bunu göstermektedir: "Ve ona kendi hanımından daha
hayırlı bir eş ver.''
Ademoğulları
kadınlarının huru'l-iynden yetmişbin kat daha üstün oldukları söylenmiş ve bu
(Hz. Peygambere kadar ulaşan) merfu bir rivayet olarak zikredilmiştir.
İbnu'l-Mubarek şunu
zikretmektedir; Bize Rişdin haber verdi. O İbn En'um'dan, o Hibban'dan, o İbn
Ebi Cebele'den rivayetle dedi ki; Dünya kadınlarından cennete girenler dünyada
işledikleri amelleri sebebiyle huru'l-İyne üstün kılınacaklardır.
Yine şöyle denilmiştir;
Kur'an-ı Kerim'de sözü edilen huriler peygamberlerin ve müminlerin hanımları
olan mümin kadınlardır. Bunlar ahirette en güzel bir surette yaratılacaklardır.
Bu açıklamayı Hasan-ı Basri yapmıştır.
Ancak meşhur olan görüş
hurilerin dünya kadınlarından olmadıkları ve bunların cennette yaratılmış
hanımlar olduklarıdır. Çünkü Yüce Allah: "Bunlardan önce onlara ne bir
insan, ne de bir cin dokunmuştur. "(56 ve 74. ayetler) diye buyurmaktadır.
Dünya ehli kadınlarının çoğunluğuna ise el değmiştir. Diğer taraftan Peygamber
(s.a.v.) da şöyle buyurmuştur: "Şüphesiz cennetteki (dünyalı) sakinlerin
en azı kadınlardır." Dolayısıyla erkeklerden herbirisine bir kadın isabet
etmeyeceğinden, onların hepsine huru'l-iyni vaadetmiştir. Böylelikle hurilerin
dünya kadınlarından olmadığı sabit olmaktadır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN