DUHAN 40 |
إِنَّ
يَوْمَ
الْفَصْلِ
مِيقَاتُهُمْ
أَجْمَعِينَ |
40. Muhakkak ki
ayırdetme günü onların hepsi için tayin edilmiş bir vakittir.
"Ayırdetme
günü" kıyamet günüdür. Bu ismin veriliş sebebi, Yüce Allah'ın bu günde insanlar
arasında ayırdedici hükmünü vereceğinden dolayıdır. Buna delil Yüce Allah'ın:
"Akrabanızın da, evladınızın da size hiç faydaları olmaz, Kıyamet gününde
sizin aranızı ayıracaktır" (el-Mümtehine, 3) buyruğudur, Bunun bir benzeri
de Yüce Allah'ın: "Kıyametin kopacağı günde, o günde ayrılıp
dağılırlar" (er-Rum, 14) buyruğudur.
Buna göre
"yevmu'l-fasl: Ayırdedme günli" herkes için tayin edilmiş olan
vakittir. Nitekim Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Şüphe yok ki hüküm
verip ayırdedme günü belirlenmiş bir vakittir" (en-Nebe, 17) Yani o,
iyilik yapanın, kötülük yapandan ayırdedilmesi için belirlenmiş bir vakittir.
Onların arasında ayırdedici hükmün verilmesi ise, bir kesimin cennete, bir
kesimin de cehenneme gitmesi ile ortaya çıkacaktır.
Bu buyruk. son derece
sakındırıcı ve tehdit ihtiva eden bir buyruktur. Kıraat alimleri arasında:
''Onlar ... için tayin edilmiş bir vakittir" buyruğunun: "Muhakkak
ki" lafzının haberi olarak ref' ile okumıcağı hususunda görüş ayrılığı
yoktur. Bu edatın ismi ise: ''Ayırdedme günü" buyruğudur.
el-Kisai ve el-ferra ise
"Onlar ... için tayin edilmiş bir vakittir" lafzının "muhakkak
ki" anlamındaki edat ile nasbedilmesi "ayırdetme günü"
buyruğunun da: ''Muhakkak ki" lafzının haberi konumunda zarf olabileceğini
de kabul etmişlerdir. Muhakkak ki onlar için tayin edilmiş olan vakit ayırdetme
günüdür, demek olur.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN