ZUHRUF 59 / 60 |
إِنْ
هُوَ إِلَّا
عَبْدٌ
أَنْعَمْنَا
عَلَيْهِ
وَجَعَلْنَاهُ
مَثَلاً
لِّبَنِي
إِسْرَائِيلَ {59} وَلَوْ
نَشَاء
لَجَعَلْنَا
مِنكُم
مَّلَائِكَةً
فِي
الْأَرْضِ
يَخْلُفُونَ
{60} |
59. O
ancak kendisine nimet verdiğimiz bir kuldur ve Biz onu İsrailoğullarına bir
misal kıldık.
60. Eğer
dilese idik, sizin yerinize yeryüzünde halifelik yapacak melekler getirirdik.
"O ancak kendisine nimet
verdiğimiz bir kuldur." Yani İsa Yüce Allah'ın kendisine peygamberlik
nimetini ihsan ettiği bir kuldan başkası değildir. Yüce Allah onu
İsrailoğullarına bir misal kılmıştır. Yani onu Yüce Allah'ın kudretine delil
gösterilen bir belge ve ibretli bir örnek kılmışızdır. Çünkü İsa babasız
dünyaya gelmiştir. Diğer taraftan Yüce Allah ona ölüleri diriltmek, anadan
doğma körü, abraşı ve diğer bütün hastalıkları iyi etmek gibi -kendi döneminde
başkasına verilmemiş- mucizeler verilmişti. Bununla birlikte İsrailoğulları o
gün Allah'ın en çok sevdiği kimseler ve en hayırlıları idiler. Diğer insanlar
daha aşağı mertebede idiler. Allah nezdinde hiç kimse onların seviyesinde
değildi,
Bir diğer açıklamaya
göre burada kendisine nimet ihsan olunan kuldan kasıt, Muhammed (s.a.v.)'dır.
Ancak birinci görüş daha kuvvetlidir.
"Eğer dilese idik,
sizin yerinize yeryüzünde halifelik yapacak" İbn Abbas'ın açıklamasına
göre biri diğerinin yerine geçecek "melekler getirirdik."
es-Süddi'nin açıklamasına göre; sizin yerinize hedef olarak geçecek melekler
yaratırdık. Buna benzer bir açıklama da Mücahid'den nakledilmiştir:
Sizin yerinize yeryüzünü
imar edecek melekler yaratırdık.
el-Ezherl şöyle
demektedir: -Sizin yerinize anlamı verilen-: (...)de ki (...) bu ayetin
delaleti ile bedel anlamı vermek için kullanılabilir.
Derim ki: Bu anlamdaki
açıklamalar daha önceden et-Tevbe Süresi'nde (38, ayet, 2, başlıkta) ve başka
yerlerde geçmiş bulunmaktadır,
Şöyle de açıklanmıştır: Eğer
Biz dileseydik -her ne kadar bu şekilde bir adet (ilahi sünnet) cereyan etmedi
ise de- insanlardan melekler yaratırdık. (Çünkü) cevherler (özler) aynı
cinstir, fakat farklılıklar vasıflar dolayısıyla ortaya çıkar.
Buyruğun anlamı şudur:
Eğer Biz dilemiş olsaydık, yeryüzüne melekleri yerleştirirdik. Onları semaya
yerleştirmemiz ibadet edilmelerini gerektirecek yahut onların Allah'ın kızları
olduğunu söylemeyi haklı kılacak bir üstünlük sahibi olmalarını gerektirmez,
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN