ZUHRUF 17 |
وَإِذَا
بُشِّرَ
أَحَدُهُم
بِمَا
ضَرَبَ
لِلرَّحْمَنِ
مَثَلاً ظَلَّ
وَجْهُهُ
مُسْوَدّاً
وَهُوَ
كَظِيمٌ |
17. Onlardan birine
Rahman'a isnad ettiği şeyin müjdesi verilirse, gam ve kederle dolarak yüzü
simsiyah kesilir.
"Onlardan birine
Rahman'a isnad ettiği şeyin müjdesi verilirse" yani onun kız çocuğu olduğu
bildirilirse "gam ve kederle dolarak yüzü simsiyah kesilir." Buna
sebep bir açıklamaya göre; Allah'a yaptığı isnadın batıl oluşundan dolayıdır,
bir diğer görüşe göre ona kız çocuğu olduğu müjdesi verildiğinden dolayıdır.
Buna deli! de en-Nahl Süresi'nde yer alan: "Onlardan birine kız çocuğu
müjdesi verilince, kendisi pek öfkeli olarak yüzü simsiyah kesilir"
(en-Nahl, 58) buyruğudur. Onlardan herhangi birisine kızının doğduğu söylenecek
olursa, bundan dolayı oldukça kederlenmek, öfke ve üzüntüsünden dolayı kederle dolarak
yüzünün renginin değişmesi, görülen ve bilinen hallerinden idi. Araplardan
birisi hakkında nakledildiğine göre karısı bir kız çocuk doğurmuş, bunun
üzerine karısının bulunduğu evden uzaklaşmıştı. Kadın da şöyle demişti:
"Ne oluyor Ebu Hamza'ya ki, gelmiyor yanımıza da, Yanıbaşımızdaki evde
kalıyor? Erkek doğurmuyoruz diye kızıyor bize, Biz ancak bize verileni
alırız."
"Simsiyah"
buyruk, (...) ile (...) diye de okunmuştur. Cemeatin okuyuşuna göre:
''Yüzü" (...)'in ismi: "Simsiyah" ifadesi de onun haberi olur.
Bununla birlikte: ''kesilir" lafzında "Biri" lafzına ait bir
zamirde bulunabilir. O vakit bu "kesilir" anlamındaki fiilin ismi,
"yüzü" lafzı da zamirden bedel olur. "Simsiyah" lafzı da
"Kesilir"in haberi olur. Diğer taraftan: "Yüzü" lafzının
mübteda olarak merfu okunması ve "simsiyah" anlamındaki lafzın onun
haberi olarak merfu gelmesi de mümkündür, O takdirde; ''Kesilir" lafzının
muhtevasında onun isminin varlığı kabul edilir, geri kalan cümle de onun haberi
olur.
"Gam ve kederle
dolu olarak" Katade'nin açıklamasına göre üzüntülü olarak, İkrime'ye göre
ise; kederli ve düşünceli olarak; suskun diye de açıklanmıştır. Bu açıklamayı
İbn Ebi Hatim yapmıştır, Buna sebeb ise onun (yüce Allah'a isnad ettiği)
örneğin tutarsızliğı, getirdiği delilin batıl oluşudur.
Meleklerin Allah'ın
kızları olabileceğini kabul edenler de melekleri Yüce Allah'a benzer kabul
ederler. Çünkü evlat babanın cinsinden ve onun benzeridir. Hoşuna gitmediğinden
ötürü kendisine izafe edilenler sebebiyle yüzü simsiyah kesilen kimsenin,
kendisinden daha Üstün ve Yüce olana bu örneği isnad ettiğinden ötürü yüzünün
Simsiyah kesilmesi daha layıktır. Hele bu isnad Yüce Allah'a yapılırsa durum ne
olur!
Bu ayet-i kerimenin
anlamına dair yeterli açıklamalar daha önce Nahl Süresi'nde (58, ayetin
tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır,
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN