ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

SAD

71

/

74

 

إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِن طِينٍ {71}

 فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ {72}

 فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ {73}

 إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنْ الْكَافِرِينَ {74}

 

71. Rabbin o zaman meleklere demişti ki: "Şüphesiz ki Ben çamurdan bir beşer yaratacağım."

72. "Ben onu tamamlayıp ona ruhumdan üflediğim zaman hemen ona secdeye kapanın."

73. Meleklerin tümü hep birlikte secdeye kapandılar.

74. İblis müstesna. Büyüklük tasladı ve kafirlerden oldu.

 

"Rabbin o zaman meleklere demişti ki ... " buyruğundaki "O zaman" edatı "tartışırlarken" anlamındaki buyruğun sılasındandır. Tartıştıkları zaman ve "Rabbinin meleklere: Şüphesiz Ben çamurdan bir beşer yaratacağım" dediği zaman Mele-i A'la'ya dair benim bir bilgim yoktu, demektir.

 

"O zaman ... demişti ki" buyruğunun "tartışırlarken" lafzından bedel olduğu ve "tartışırlar"ın mahzuf bir kelimeye taalluk ettiği de söylenmiştir. Çünkü anlam: Benim tartlştıkları zamanda Mele-i A'la'nın sözlerine dair bir bilgim olmamıştı, şeklindedir

 

"Ben onu tamamlayıp" buyruğunun başındaki: (...) edatı, mazi olan fiile müstakbel (muzari) anlamını verir. Çünkü bu edat şart harflerine benzemektedir. Bunun cevabı da şartın cevabı gibidir. "Onu yarat(aca)ğımda demektir.

 

"Ona ruhumdan üflediğim zaman" yani ancak Benim malik olduğum, Benden başka kimsenin malik olmadığı ruhtan ... İşte izafetin anlamı budur. Buna dair yeterli ve güzel açıklamalar en-Nisa Süresi'nde İsa hakkındaki: "Ve kendinden bir ruhtur" (en-Nisa, 171) buyruğu açıklanırken geçmiş bulunmaktadır.

 

"Hemen ona secdeye kapanın" buyruğundaki: "Secdeye varanlar olarak" lafzı hal olarak nasbedilmiştir. Buradaki secdeden kasıt, ibadet maksadıyla yapılan bir secde değil, tahiyye (selamlama) secdesidir. Buna dair açıklamalar da daha önceden el- Bakara Süresi'nde (34. ayet, 4. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır.

 

"Meleklerin tümü hep birlikte secdeye kapandılar." Yani hemen emre uydular, Yüce Allah'a tazim ve itaat ile secdeye kapandılar.

 

"İblis müstesna." Adem'e secdenin Yüce Allah'a itaat olduğunu bilmeyerek, önünde secdeye varmayı büyüklüğüne yedirmedi. Allah'a itaat etmeyi büyüklüğüne yedirmeyerek kabul etmemek ise, bir küfürdür. Bundan dolayı o Yüce Allah'ın emrine karşı büyüklenmesi sebebiyle kafirlerden olmuştur. Bu hususa dair yeterli açıklamalar daha önceden el-Bakara Süresi'nde (34. ayet, 7. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Sad 75-83

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR