ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

SAFFAT

36

/

40

 

وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُوا آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ {36} بَلْ جَاء بِالْحَقِّ وَصَدَّقَ الْمُرْسَلِينَ {37} إِنَّكُمْ لَذَائِقُو الْعَذَابِ الْأَلِيمِ {38} وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {39} إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ {40}

 

36. Ve derlerdi ki: "Biz ilahlarımızı deli bir şair dolayısı ile mi terkedeceğiz?"

37. Hayır, o hak ile gelmiş ve peygamberleri de tasdik etmiştir.

38. Muhakkak siz elbette acıklı azabı tadıcılarsınız.

39. Size işlemiş olduğunuzdan başka şeyin cezası verilmeyecektir.

40. Ancak Allah'ın ihlasa erdirilmiş kulları müstesna.

 

"Ve derlerdi ki: Biz ilahlarımızı deli bir şair'in söylediği söz "dolayısı ile mi terkedeceğiz?" Yüce Allah onların bu sözlerini reddederek şöyle buyurmaktadır: "Hayır, o hak ile" Kur'an ve tevhid ile "gelmiş ve peygamberleri de" getirmiş oldukları tevhide dair tebliğlerinde "tasdik etmiştir."

 

"Muhakkak siz elbette acıklı azabı tadıcılarsınız" buyruğundaki: "Tadıcılar" buyruğunun aslı; (...) şeklindedir. Hafif (söyleyişte kolay)lık olsun diye hazfedilmiştir. (Azab lafzı) da izafet dolayısı ile cer ile gelmiştir. Sibeveyh'in naklettiği şu beyitte olduğu gibi, nasb ile gelmesi de caizdir: "Ben O'nu (Allah'ı) razı etmek istemeyen birisi olarak gördüğüm gibi, Çok az müstesna, Allah'ı zikreden olarak da (görmedim)."

 

Buna göre Sibeveyh "Ve namazı kılanlar" şeklinde (namaz anlamındaki salat lafzının nasb ile okunmasını) caiz kabul etmiştir.

 

"Size işlemiş olduğunuzdan" koştuğunuz şirkten "başka şeyin cezası verilmeyecektir. "

"Ancak Allah'ın ihlasa erdirilmiş kulları müstesna." buyruğu azabı tadacaklardan bir istisnadır. Medineliler ile Kufeliler: "İhlasa erdirilmiş" buyruğunu "lam" harfi üstün olarak okumuşlardır. Bu da Allah'ın kendisine itaat, dini ve dostluğu için halis kıldığı kimseler demektir. Diğerleri ise "lam" harfini esreli okumuşlardır ki, bu da ihlasla Allah'a ibadet eden kimseler anlamındadır.

 

Bu istisnanın munkati' olduğu da söylenmiştir. Yani, siz ey günahkarlar azabı tadacaksınız. Allah'ın ihlasa erdirilmiş kulları ise azabı tatmayacaklardır, demek olur.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Saffat 41-49

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR