ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

YASİN

71

/

73

 

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينَا أَنْعَاماً فَهُمْ لَهَا مَالِكُونَ {71}

وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ {72}

وَلَهُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلَا يَشْكُرُونَ {73}

 

71. Görmezler mi ki; Biz, onların faydasına kendi ellerimizle var ettiğimiz davarlar yarattık? İşte kendileri bunlara sahiptirler.

72. Onları kendilerine boyun eğdirdik. Hem binekleri bunlardandır, hem onlardan yerler.

73. Ve onlarda kendileri için faydalar ve içecekler vardır. Hala şükretmezler mi?

 

"Görmezler mi ki, Biz, onların faydasına kendi ellerimizle var ettiğimiz davarlar yarattık?" buyruğundaki. "görmek" kalbin görmesidir . Yani bakmazlar, ibret almazlar ve tefekkür etmezler mi. demektir.

 

"Ellerimizle var ettiğimiz" buyruğu da aracısız, vekalet ve ortaklık sözkonusu olmaksızın yaptığımız, yoktan var ettiğimiz, .. demektir,

 

"Şeylerden" lafzındaki: (...) edatı; (...) ism-i mevsulü anlamındadır ismin uzunluğu dolayısıyla aid olan "he" zamiri hazfedilmiştir .. Ancak, (...) mastar anlamı veren edat olarak kabul edilirse; bu zamirin ayrıca takdirine gerek kalmaz.

 

"Davarlar'" anlamındaki; (...) buyruğu (...)'in çoğulu olup bu kelime müzekkerdir.

 

"işte kendileri bunlara sahiptirler.'' Bunları zabt etmekte, onlara güç yetirerek emirleri altında tutmaktadırlar.

 

"Onları kendilerine boyun eğdirdik." Yani bu davarları onların emirlerine verdik, 'onlara müsahhar kıldık. Öyle ki küçük bir çocuk, kocaman bir deveyi tutup çekebilmekte, Ona vurmakta, onu dilediği gibi yönlendirmekte, buna rağmen deve ona itaatin sınırları dışına çıkmamaktadır.

 

"Hem binekleri bunlardandır" buyruğundaki "Binekleri" kelimesi genel olarak "re" harfi üstün okunmuştur. Onların sırtlarına bindikleri şeyler demektir. Nitekim; "Sütü sağılan dişi deve" denilirken: (...): manasınadır.

 

el-A'meş, el-Hasen ve İbn. es-Semeyka' ise "re" harfini mastar olmak üzere Ötreli okumuştur. Aişe (r.anha)'dan da bu kelimeyi; (...) diye okuduğu rivayet edilmiştir, mushafında da böyledir. (...) aynı şeydir. Tıpkı sağmal hayvan anlamında; (...) ile (...)'ın; "yük taşıyan hayvan" anlamında da; (...) ile (...)'ın kullanılabilmesi gibi.

 

Kufeli nahivcilerin naklettiklerine göre de Araplar "he" (müenneslik te'si) getirmeksizin; "Çok sabırlı kadın ve çok şükreden kadın" diye kullanırlar. Ancak: "Sağmal koyun, sırtına binilen dişi deve" diye kullanırlar. Çünkü böylelikle onlar fiili bizzat yapan ile fiilin üzerinde yapıldığı şahıs arasında fark gözetmek istemişlerdir. Bundan dolayı fiili bizzat yapandan he'yi hazfetmişler, buna karşılık fiilin üzerinde yapıldığı varlık isminde bu "he"yi hazfetmemişlerdir. Nitekim şair şöyle demektedir: "Orada simsiyah karganın kanadındaki siyah tüyü andıran, Kırkiki sağmal (deve) vardır."

 

Buna göre bu kelimenin (Hz. Aişe'nin okuyuşunda olduğu gibi): (...) şeklinde olması gerekir.

 

Basralılar ise burada "he (yuvarlak te)"nin hazfedilmesi nisbet dolayısıyladır. Birinci görüşün lehine delil el-Cermı'nin Ebu Ubeyde'den şöyle dediğine dair yaptığı rivayettir: (...) tekil için de, çoğul için de kullanılabilir. (...) ise ancak çoğul için kullanılır. Buna göre bu şekil çoğulun müzekkerliği dolayısıyla böyledir. Ebu Hatim'in iddiasına göre ise burada; "Hem binekleri bunlardandır" şeklinde "re" harfi ötreli mastar olduğundan dolayı caiz olmaz. "Re" harfi üstün olarak anlamı ise binilen varlıklar demektir. el-Ferra ise "re" harfinin ötreli (...) okunmasını caiz kabul etmiştir. Bu da: "Yedikleri de onlardandır, içtikleri de onlardandır" demeye benzer.

 

"Hem onlardan" yani etlerinden "yerler." "Ve onlarda kendileri için" yünleri, tüyleri, kılları, yağları, etleri ve daha başka şeyleriyle "kendileri için faydalar ve" sütlerinden "içecekler vardır."

 

Buradaki "Faydalar" ile "İçecekler" lafızlarının munsarıf olmayış sebebleri her ikisinin de tekil kullanımlarda benzeri olmayan çoğullardan (munteha el-cumu') olması dolayısıyladır.

 

"Hala" Yüce Allah'a nimetleri dolayısıyla "şükretmezler mi?"

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Yasin 74-76

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR