AHZAB 55 |
لَّا
جُنَاحَ
عَلَيْهِنَّ
فِي
آبَائِهِنَّ
وَلَا
أَبْنَائِهِنَّ
وَلَا
إِخْوَانِهِنَّ
وَلَا
أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ
وَلَا
أَبْنَاء
أَخَوَاتِهِنَّ
وَلَا
نِسَائِهِنَّ
وَلَا مَا
مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ
وَاتَّقِينَ
اللَّهَ إِنَّ
اللَّهَ
كَانَ عَلَى
كُلِّ
شَيْءٍ
شَهِيداً |
55. Hanımlar için
babaları, oğulları, kardeşleri, kardeşlerinin oğulları, kızkardeşlerinin
oğulları, kendi kadınları ve sağ ellerinin malik olduğu (cariyeleri) hakkında günah
yoktur. Allah'tan kork. Şüphe yok ki Allah herşeye tanıktır.
Bu buyruğa dair
açıklamalarımızı üç başlık halinde sunacağız:
1- Ayetin Nüzul Sebebi:
2- Kadının Görünebileceği Kimseler:
3- Allah'tan Korkmak (Takvalı Olmak)
Emri:
1- Ayetin Nüzul Sebebi:
Hicab ayeti nazil olunca
babalar, oğullar ve yakın akrabalar Rasulullah (s.a.v.)'a: Biz de mi onlarla
perde arkasından konuşacağız, diye sordular. Bunun üzerine bu ayet-i kerime
nazil oldu.
2- Kadının
Görünebileceği Kimseler:
Yüce Allah, bu ayet-i
kerimede kadının karşısına çıkıp görünebileceği erkekleri sözkonusu etmekte,
ancak amca ile dayıyı zikretmemektedir. Çünkü amca ile dayı anne-baba
konumundadırlar. Hatta amcaya baba adı verildiği de olur. Nitekim Yüce Allah
şöyle buyurmaktadır: "Senin ilahına ve babaların ibrahim, ismail ve ishak
'ın ilahına ... ibadet edeceğiz. "(el-Bakara, 133) İsmail ise, onların
amcaları idi.
ez-Zeccac dedi ki: Amca
ile dayı belki kadının özelliklerini çocuklarına anlatabilirler. Kadının amcaoğlu
ve dayıoğluna mahrem olması ise, sözkonusu değildir. İşte bundan dolayı onların
hanımı görmeleri hoş karşılanmamıştır.
eş-Şa'bi ile İkrime de
kadının amcası ya da dayısının önünde başörtüsünü açmasını mekruh görmüşlerdir.
Bu ayet-i kerimede mahrem
olanların bazıları sözkonusu edilmiştir. Mahremlerin hepsi ise, en-Nur
Suresi'nde sözkonusu edilmişlerdir. Bu ayet-i kerime en-Nur Suresi'ndeki o
ayetin bir bölümüdür. Orada (en-Nur, 31. ayet) buna dair yeterli açıklamalar
geçmiş bulunmaktadır. Yüce Allah'a hamdolsun.
3- Allah'tan Korkmak
(Takvalı Olmak) Emri:
Yüce Allah sözü edilen
bu şahıslar hakkındaki ruhsatı sözkonusu edip onlara perdesiz (hicabız)
görünmenin mübahlığı katiyyet kazandıktan sonra:
"Allah'tan
korkun" diyerek, onlara bir önceki buyruklara cümle ile atıf suretiyle
takvalı olmalarını emretmektedir. Bu ise, son derece beliğ ve veciz bir
ifadedir. Şöyle buyurmuş gibidir: Siz bu sınırlarda kalınız ve bu sınırları
aşmak hususunda da Allah'tan korkunuz.
Burada özellikle
hanımların anılması ve bu emirde onların ta'yin edilmesi kendilerini az
kollamaları ve çokça serbest davranmaları dolayısıyladır. Doğrusunu en iyi
bilen Allah'tır.
Daha sonra Yüce Allah:
"Şüphe yok ki Allah, herşeye tanıktır" diyerek tehditte
bulunmaktadır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN