SECDE 28 / 29 |
وَيَقُولُونَ
مَتَى هَذَا
الْفَتْحُ
إِن كُنتُمْ
صَادِقِينَ {28} قُلْ
يَوْمَ
الْفَتْحِ
لَا يَنفَعُ
الَّذِينَ
كَفَرُوا
إِيمَانُهُمْ
وَلَا هُمْ
يُنظَرُونَ {29} |
28.
Derler ki: "Bu fetih ne zaman olur? Eğer doğru söyleyenler iseniz ...
"
29. De
ki: "Fetih gününde kafirlere imanları fayda vermez. Onlara mühlet de
verilmez."
"Derler ki: Bu fetih
ne zaman olur? Eğer doğru söyleyenler iseniz" buyruğundaki:
"(d-"): Ne zaman?" ref konumundadır. Bununla birlikte zarf
olarak nasb konumunda olması da mümkündür.
Katade dedi ki: Fetih,
hüküm vermek demektir. el-Ferra ve el-Kutebi Mekke'nin fethini kastetmektedir,
demişlerdir. Ancak, Mücahid'in yaptığı: Maksat kıyamet günüdür, şeklindeki
açıklama, bundan daha uygundur.
Rivayet olunduğuna göre
mü'minler: Yüce Allah kıyamet gününde aramızda hüküm verecektir. İyilik yapana mükafat
verecek, kötülük işleyeni de cezalandıracaktır, demişlerdi. Bunun üzerine
kafirler alayalmak üzere: Fetih günü ne zaman olacak? Yani bu hüküm verme ne
zaman olacak? dediler.
Hakim'e "fatih ve
fettah" da denilir. Çünkü eşyalar onun vasıtası ile feth olur (açılır ve
biri diğerinden ayrılır). Kur'an-ı Kerım'de de: "Rabbimiz bizimle kavmimiz
arasında sen hak ile fethet (hüküm ver)" (el-A'raf, 89) diye
buyurulmaktadır. Bu husus daha önceden el-Bakara Suresi'nde (76. ayetin
tefsirinde) ve başka yerlerde geçmiş bulunmaktadır.
"De ki: Fetih
gününde" buyruğunda ("gün" anlamındaki: "yevm"
kelimesinin) üstün gelmesi zarf olduğundan dolayıdır. el-Ferra merfu okunmasını
da caiz görmüştür.
"Kafirlere imanları
fayda vermez, onlara mühlet de verilmez." Eğer fetih gününden kasıt, Bedir
günü yahut Mekke'nin fethedildiği gün ise, tevbe için onlara süre tanınmaz ve
ertelenmezler. Çünkü Bedir'de öldürüldüler, Mekke'nin fethedildiği gün de
kaçtılar. Halid b. el-Velid onlara yetişti ve yetiştiklerini öldürdü.
DEVAM VE SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ
LİNK’E TIKLAYIN