ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

SECDE

18

 

أَفَمَن كَانَ مُؤْمِناً كَمَن كَانَ فَاسِقاً لَّا يَسْتَوُونَ

 

18. Mü'min kimse fasık kimse gibi midir? Bunlar eşit olmazlar.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı üç başlık halinde sunacağız:

 

1- Mü'min Fasık Gibi Değildir:

2- Mü'min ile Kafir Eşit Olamazlar:

3- "Eşit Olmazlar'':

 

1- Mü'min Fasık Gibi Değildir:

 

"Mü'min kimse fasık kimse gibi midir? Bunlar eşit olmazlar" buyruğu mü'min fasık gibi değildir, demektir. İşte bundan dolayı Biz bu mü'minlere pek büyük mükafatları vereceğiz.

 

İbn Abbas ve Ata b. Yesar şöyle demişlerdir: Ayet-i kerime Ali b. Ebi Talib ile el-Velid b. Ukbe b. Ebi Muayt hakkında inmiştir. Buna sebeb, onların birbirlerine karşı söz söylemeleri ve atışmalarıdır. el-Velid: Ben senden daha iyi konuşurum, silahım seninkinden daha keskin, bünye itibariyle birliğime daha çok fayda sağlar, -birlik arasında daha çok yer doldururum, diye de rivayet edilmiştir.- deyince, Ali (r.a) ona: Sus, sen bir fasıksın, diye cevap vermişti. Bunun üzerine bu ayet-i kerime nazil oldu.

 

ez-Zeccac ile en-Nehhas ayet-i kerimenin Ali ile Ukbe b. Ebi Muayt hakkında indiğini zikretmektedirler.

 

İbn Atiyye dedi ki: Buna göre bu ayet-i kerimenin Mekke'de inmiş olması gerekir. Çünkü Ukbe Medine'de bulunmuş değildir. O, Rasülullah (s.a.v.)'ın Bedir'den dönüşü esnasında Mekke'ye giderken yolda ölmüştü. Diğer görüşe de el-Velid'e fasık isminin verilmesi sözkonusu edilerek itiraz edilir. Çünkü el-Velid'in müslüman olduğu ilk sıralarda, içinde bulunan birtakım rahatsızlıklar dolayısıyla bu sözleri söylemiş olması yahut ta onun Mustalık oğulları hakkında olmadık şeyleri nakletmesi ile ilgili şeyler söylemesi dolayısıyla inmiş olma ihtimali vardır. Öyle ki onun hakkında: "Eğer bir fasık size bir haber getirirse ... "(el-Hucurat, 6) ayeti nazil olmuştu. Nitekim ileride Hucurat Süresi'nde (6. ayet, 1. başlıkta) buna dair açıklamalar gelecektir. Şeriatın onun hakkında böyle bir tabiri kullanmış olma ihtimali de vardır. Çünkü o haksızlık eden kimseler tarafında bulunuyordu. Osman (r.a) döneminde içki içen ve insanlara sabah namazını kıldırdıktan sonra geri dönüp de; Size daha fazla kıldırmamı ister misiniz? diye soran da kendisidir ve buna benzer kaydedilmesi epey uzun sürecek başka işleri yapan kişi de odur.

 

2- Mü'min ile Kafir Eşit Olamazlar:

 

Şanı Yüce Allah, mü'minleri ve ayetin sonundaki tekzib (yani eşit olmayacaklarının bildirilmesi) bunu gerektirdiğinden ötürü, küfürleri sebebiyle fasık olduklarını belirttiği fasıklar kısmına ayırması, mü'min ile kafir arasında eşitliğin olmamasını gerektirmektedir. Bundan dolayı mü'min ile kafir arasında kısas sözkonusu değildir. Zira kısasın vacib olmasının şartlarından birisi de katil ile maktul arasındaki eşitliktir. İşte ilim adamları zımmı kimse karşılığında müslümanın öldürülebileceğini söyleyen ve Yüce Allah, buradaki buyruğu ile ahiretteki mükafat açısından eşitliklerinin sözkonusu olmayacağını kastetmiştir yoksa dünyada adaletin uygulanmayacağını kastetmemiştir, diyen Ebu Hanife'ye karşı ilim adamlarımız, bunu delil gösterirler. Ancak bizler (ona karşı) bu ayetin umumi olduğunu kabul ediyoruz. Daha sahih olan da budur, zira bunu tahsis edecek bir delil de bulunmamaktadır. Bu açıklamayı İbnu'l-Arabı yapmıştır.

 

3- "Eşit Olmazlar'':

 

"Eşit olmazlar" buyruğu(nun çoğul gelmesi) ile ilgili olarak ez-Zeccac ve başkaları şöyle demişlerdir: "Kimse" hem tekil, hem de çoğul için kullanılabilir. en-Nehhas da şöyle demiştir; Bu lafız anlam itibariyle çoğulun yerini de tutar. Bundan dolayı Yüce Allah; "Eşit olmazlar" diye buyurmuştur. Nahivcilerin pek çoğunun görüşü de budur. Bazıları da; "Eşit olmazlar" çoğul kipi, iki kişi hakkında da kullanılır. Çünkü iki kişi de çoğuldur. Zira bir kişi diğeri ile birlikte bulunmaktadır, derler. ez-Zeccac da bu görüşü benimsemiştir. Hadis de bu görüşe delil teşkil etmektedir. Çünkü İbn Abbas'tan böyle rivayet edilmiştir. Başkası ise şöyle demektedir: "Mü'min kimse ... gibi midir?" buyruğu Ali b. Ebi Talib (r.a) hakkında, "fasık kimse gibi midir" de elVelid b. Ukbe b. Ebi Muayt hakkında inmiştir. Şair de şöyle demektedir; "Ölüm her ikisi arasında eşit değil midir? Ölüp de kabirlere gömüldüklerinde."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Secde 19-20

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR