ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

LUKMAN

29

/

30

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ {29}

 

 ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ {30}

 

29. Görmedin mi ki Allah, geceyi gündüze bitiştirir, gündüzü geceye bitiştirir, güneşi ve ayı da musahhar kılmıştır? Herbiri belirli bir süreye kadar akıp gider. Muhakkak Allah yaptığınızdan haberdardır.

30. Bunun sebebi şudur: Çünkü Allah, hakkın ta kendisidir. Ondan başka olanların çağırdıkları ise batıldır ve muhakkak Allah çok yücedir, çok büyüktür.

 

"Görmedin mi ki Allah, geceyi gündüze bitiştirir, gündüzü geceye bitiştirir." buyruğu (ve buna dair açıklamalar) daha önceden el-Hac Süresi (61. ayet-i kerımenin tefsirinde) ve Al-i İmran Süresi'nde (27. ayet-i kerımenin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

 

"Güneşi ve ayı da musahhar kılmıştır?" Doğmak ve kaybolmak emirlerine boyun eğer kılmıştır. Böylece ecelleri takdir etmiş ve menfaatleri tamamlamış olmaktadır.

 

"Herbiri belirli bir süreye kadar akıp gider." el-Hasen dedi ki: Bu süre kıyamet günüdür. Katade ise doğuşunda ve batışında daha ileri geçmeyip, geri de kalmadığı belirli bir süreye kadar akıp gider, diye açıklamıştır.

 

"Muhakkak ki Allah, yaptığınızdan haberdardır." Yani bütün bunları gerçekleştirmeye kadir olanın, bunları bilen olması kaçınılmaz bir şeydir. Bunları bilen ise sizin amellerinizi de bilir.

 

"Yaptığınız" anlamındaki buyruk genel olarak; (...) "te" ile ve muhatab kipiyle okunmuştur. Ancak es-Sülemı, Nasr b. Asım ve Ebu Amr'dan, ed-Durı, haber olmak üzere "ye" ile (yaptıklarından anlamında) okumuşlardır.

 

"Bunun" yani Yüce Allah'ın bunları yapmasının "sebebi şudur: Çünkü Allah, hakkın ta kendisidir. Ondan başka onların çağırdıkları ise batıldır." Yani bu, gerçeği bilmeniz ve bunu ikrar ve itiraf etmeniz içindir. Batıldan kasıt Mücahid'in açıklamasına göre şeytandır. Yüce Allah'a ortak koştukları putlar ve heykeller oldukları da söylenmiştir.

 

"Ve muhakkak Allah" konumu itibariyle "çok yücedir" saltanat ve egemenliği itibariyle "çok büyüktür."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Lukman 31

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR