LUKMAN 17 |
يَا
بُنَيَّ
أَقِمِ
الصَّلَاةَ
وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ
وَانْهَ
عَنِ
الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ
عَلَى مَا
أَصَابَكَ
إِنَّ
ذَلِكَ مِنْ
عَزْمِ
الْأُمُورِ |
17. "Oğulcuğum!
Namazı dosdoğru kıl. Maruf'u emret, münkerden alıkoy. Sana isabet edene de
sabret. Çünkü bunlar kesin olarak emredilen işlerdendir."
Bu buyruğa dair
açıklamalarımızı üç başlık halinde sunacağız:
1- Namazı Dosdoğru Kıl:
2- Musibetlere Sabretmek:
3- Kesin Emirler:
1-
Namazı Dosdoğru Kıl:
"Oğulcuğum! Namazı
dosdoğru kıl" sözleri ile oğluna itaatlerin en büyüğü olan namaz kılmayı, iyiliği
emredip kötülükten alıkoymayı emretmektedir. O, bu sözleri ile, elbetteki
öncelikle bizzat kendisinin bu emirleri yerine getirip münkerden uzak kalmayı
kastetmiş olmaktadır. İşte bu sözlerde bütün itaatler ve bütün faziletler
bulunmaktadır. Daha önce el-Bakara'da (44. ayet, 3. başlıkta) geçmiş olan
beyitler kapsamı içerisinde yer alan şu beyiti söyleyen ne güzel söylemiştir;
"Sen işe kendinden başla, onu sapıklığından alıkoy, Eğer nefsin o
sapıklıktan vazgeçerse, şüphesiz ki sen hakim bir kimsesin."
2- Musibetlere
Sabretmek:
"Sana isabet edene
de sabret" buyruğu, sana bir zarar gelecek dahi olsa, münkeri değiştirmeye
teşvikte bulunmayı gerektirmektedir. Bu buyruk ayrıca münkeri değiştirmeye
kalkışan kimsenin bazan eziyetlere maruz kalabileceğini de hissettirmektedir.
Bu derece bir işe kalkışmak mendubluktur ve Allah'ın dinine bağlılık
noktasındaki bir kuvveti ifade eder. Ancak bunun bağlayıcı bir hüküm olduğu
söylenemez. Buna dair yeterli açıklamalar daha önceden Al-i İmran Süresi
(21-22. ayetler, 2. başlık ve devamında) ile el-Maide Süresi'nde (67. ayetin
tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.
Bir açıklamaya göre ona
hastalık ve buna benzer dünya zorluklarına karşı sabretmesini ve sabırsızlık göstererek
Yüce Allah'a masiyet edecek noktaya gelmemesini emretmiştir. Bu da kapsamlı bir
görüş olduğundan dolayı güzel bir açıklamadır.
3- Kesin Emirler:
"Çünkü bunlar kesin
olarak emredilen işlerdendir." İbn Abbas dedi ki; Hoşlanılmayan şeylere
karşı sabırlı olmak imanın hakikatindendir. Şöyle de açıklanmıştır: Namaz
kılmak, iyiliği emredip kötülükten alıkoymak, üzerinde kararlılıkla durulmaya
değer işlerdendir. Yani bunlar Yüce Allah'ın kesin olarak emredip yerine
getirilmesini istediği hususlardandır. Bu açıklamayı İbn Cüreyc yapmıştır.
Bununla birlikte bu
hususların üstün ahlaki değerlerden ve kurtuluş yolunu izleyen kararlı
kimselerin azimle yerine getirdikleri işlerden olduklarını ifade etme ihtimali
de vardır. Ancak İbn Cüreyc'in görüşü daha doğrudur.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN