LUKMAN 1 / 5 |
بِسْمِ
اللهِ
الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ الم {1}
تِلْكَ
آيَاتُ
الْكِتَابِ
الْحَكِيمِ {2}
هُدًى
وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ
{3} الَّذِينَ
يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ
وَيُؤْتُونَ
الزَّكَاةَ
وَهُم بِالْآخِرَةِ
هُمْ
يُوقِنُونَ {4}
أُوْلَئِكَ
عَلَى هُدًى
مِّن
رَّبِّهِمْ
وَأُوْلَئِكَ هُمُ
الْمُفْلِحُونَ
{5} |
1. Elif, Lam, Mim.
2. Bunlar pek hikmetli
Kitab'ın ayetleridir.
3. İhsan edenler için
hidayet ve bir rahmettir.
4. Onlar ki; namazı
dosdoğru kılarlar, zekatı verirler ve onlar ahirete kesin olarak iman
edenlerdir.
5. İşte onlar,
Rablerinden bir hidayet üzeredirler ve onlar felah bulanların ta kendileridir.
"Elif, Lam, Mim.
Bunlar pek hikmetli Kitab'ın ayetleridir." Sürenin başlangıçlarına dair
açıklamalar daha önceden geçmiş bulunmaktadır.
"Bunlar" mübteda
takdiri ile ref' mahallindedir.
"Bunlar"ın
yerine; "Bunlar pek hikmetli Kitab'ın ayetleridir" de denilir.
Kitab'tan kasıt,
Kur'an-ı Kerim'dir. "Hakim" ise son derece sağlam ve muhkem demektir.
Herhangi bir gediği ve çelişkisi bulunmayan, tutarsızlığı olmayan demektir.
Hikmetli diye açıklandığı gibi, hakim (hükmeden) diye de açıklanmıştır.
"İhsan edenler için
hidayet ve bir rahmettir" anlamındaki buyruklar hal olarak nasb ile
gelmişlerdir. Bu da "işte size bir mucize ol mak üzere Allah'ın dişi devesi''
(el-A'raf, 73) buyruğunda olduğu gibidir. Medineliler, Ebu Amr, Asım ve
el-Kisai'nin kıraati bu şekildedir. Hamza ise; "Bir hidayet ve bir
rahmettir" diye merfü' okumuştur. Bu da iki şekilde açıklanır. Birincisine
göre, mübteda takdir edilir, çünkü bu, bir ayetin başıdır. İkinci açıklamaya
göre, bu; "Bunlar"ın haberidir.
"İhsan eden"
ise: Yüce Allah'ı görüyormuşçasına Allah'a ibadet eden, kendisi: Onu görmese
dahi Allah'ın kendisini gördüğünü bilen kişi demektir. İhsan edici kimselerin,
İslam dininde ihsan edicilik durumunda olan kimseler olduğu da söylenmiştir.
Nitekim Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: ''İhsan edici olarak kendisini Allah'a
teslim eden ... kimseden daha güzel din sahibi kim olabilir'' (en-Nisa, 125)
"Onlar ki, namazı
dosdoğru kılarlar" buyruğu sıfat konumundadır. Bununla birlikte kat' üzere
(önceki buyruklarla ilişkili kabul etmeyerek) ve: "Onlar o kimselerdir ki
... " anlamında merfü' kabul edilmesi de mümkündür. "Yani"
takdiri ile nasb halinde olması da mümkündür. Bu ayeti kerime ile ondan sonraki
ayete dair açıklamalar daha önceden el-Bakara Süresi'nde (3 ile 5. ayetlerin
tefsirinde) ve başka yerlerde (mesela el-Maide, 55. ayetin tefsirinde) geçmiş
bulunmaktadır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN