NUR 25 |
يَوْمَئِذٍ
يُوَفِّيهِمُ
اللَّهُ
دِينَهُمُ
الْحَقَّ
وَيَعْلَمُونَ
أَنَّ
اللَّهَ
هُوَ
الْحَقُّ الْمُبِينُ |
25. O günde Allah
onlara hakkettikleri cezalarını bütünüyle verecektir ve Allah'ın apaçık hakkın
ta kendisi olduğunu da bileceklerdir.
Onların hakkettikleri
hesapları ve cezalarıdır.
Mücahid: "O günde hak
olan Allah, onlara cezalarını bütünüyle verecektir." anlamında
"hak" lafzını Yüce Allah'ın sıfatı olacak şekilde okumuştur.
Ebu Ubeyd der ki: Şayet
insanlara (bu hususta) muhalefet etmek güzel olmayan bir şeyolmasaydı, uygun
okuma şekli ref, (bu şekil) olurdu. Böylelikle bu lafız Yüce Allah'ın sıfatı
olurdu. Ayrıca bu Ubeyy'in kıraatine de uygun düşerdi. Şöyle ki Cerir b. Hazim
dedi ki: Ben Ubeyy'in mushafında: "Hak olan Allah onların cezalarını
eksiksiz verecektir" şeklinde yazılı olduğunu gördüm. en-Nehhas dedi ki:
Ebu Ubeyd'in bu sözleri pek uygun değildir. Çünkü o Sevad-ı A'zam'a (en büyük
kitlenin ittifakına) muhalif olan bir delil göstermektedir. Onun bu
açıklamasında delil olacak bir taraf da yoktur. Çünkü böyle bir ifadenin
Ubeyy'in Mushaf'ında bu şekilde olduğu sahih olsa dahi kıraat; (...) şeklinde:
"O gün Allah onlara hak ettikleri cezalarını eksiksiz verecektir"
anlamında "ve cezaları" hak'tan bedel olarak da okunabilir. Umumun
kıraatinde ise "hak" kelimesi, "cezaları" anlamındaki
kelimenin sıfatıdır, manası da güzeldir. Çünkü Yüce Allah kötülük işleyenleri
söz konusu edip onları hak ile cezalandıracağını bildirmektedir.
Nitekim Yüce Allah bir
başka yerde şöyle buyurmaktadır: "Biz nankörlük edenlerden başkasını
cezalandırır mıyız?" (Sebe', 17) Çünkü Yüce Allah'ın kafire de, kötülük
işleyene de ceza vermesi hak ve adalet iledir. İyilikte bulunan kimselere
amellerinin karşılığını vermesi ise ihsan ve lütuf iledir.
"Ve Allah'ın apaçık
hakkın ta kendisi olduğunu da bileceklerdir." Burada geçen
"el-hakk" ve "el-mubin" Yüce Allah'ın isimlerinden iki
isimdir. Biz bunlara dair daha önce bir kaç yerde açıklamalarda bulunduğumuz
gibi özellikle de "el-Kitabu'l-Esna (fi Şerhi Esnaillahi'l-Hüsna)"
adlı eserimizde zikretmiş bulunuyoruz.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN