NUR 23 |
إِنَّ
الَّذِينَ
يَرْمُونَ
الْمُحْصَنَاتِ
الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ
لُعِنُوا
فِي
الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ
وَلَهُمْ
عَذَابٌ
عَظِيمٌ |
23. İffetli, hiçbir
şeyden haberi olmayan mü'min kadınlara iftira edenlere muhakkak dünyada ve
ahirette lanet edilmiştir. Onlar için çok büyük bir azab da vardır.
Bu buyruğa dair
açıklamalarımızı iki başlık halinde sunacağız:
1- Ayet Kimler Hakkındadır?
2- İffetli ve Bir Şeyden Haberdar
Olmayan Mü'minlere iftirada Bulunanların Cezası:
1- Ayet Kimler
Hakkındadır?
Yüce Allah'ın:
"İffetli ... kadınlar (el-muhsanat)" buyruğunun ne demek olduğuna
dair açıklamalar daha önceden en-Nisa Süresi'nde (24. ayet, 1. başlıkta) geçmiş
bulunmaktadır.
ilim adamlarının icma
ile kabul ettiklerine göre muhsan (iffetli) erkeklere iftirada bulunmanın
hükmü, kıyas ve istidlal yoluyla tıpkı muhsan (iffetli) kadınların hükmü
gibidir. Biz bunu sürenin baş tarafında açıklamış bulunuyoruz. Yüce Allah'a
hamdolsun.
Bu ayet-i kerıme ile
kimlerin kastedildiği hususunda farklı görüşler vardır. Said b. Cübeyr der ki:
Ayet-i kerıme özel olarak Aişe (r.anha)ya iftira eden kimseler hakkındadır.
Bazıları da şöyle demektedir: Ayet-i kerime hem Aişe (r.anha) hakkında, hem de
Peygamber (s.a.v.)'in diğer zevceleri hakkındadır. Bu açıklamayı da ibn Abbas,
ed-Dahhak ve başkaları yapmıştır. Tevbenin de bunlara (şahitliklerinin kabulü
hususunda) bir faydası yoktur. Peygamberin hanımları dışında kalan iffetli
(muhsan) kadınlara iftira eden kimse için Yüce Allah tevbe imkanı tanımış
bulunmaktadır. Çünkü Yüce Allah: ''Muhsan hanımlara iftira edenler, sonradan
dört şahit getiremeyenlere seksener (değnek) vurun ... Ancak bundan sonra tevbe
edenler ve ıslah olanlar müstesna." (en-Nur, 4-5) diye buyurmakta ve
böyleleri için tevbe imkanını tanımakla birlikte; öbürlerine tevbe imkanını
tanımamaktadır. Bu açıklamayı ed-Dahhak yapmıştır.
Bir diğer açıklamaya
göre bu tehdit iftira etmekte ısrar edip, bundan tevbe etmeyen kimseler
içindir.
Bir diğer görüş de
şöyledir: Ayet Aişe (r.anha)ya iftira edenler hakkında nazil olmuş olmakla
birlikte bununla, bu vasfa sahip olan herkes kastedilmektedir.
Şöyle de açıklanmıştır: Bu
ayet-i kerime erkek olsun, kadın olsun iftirada bulunan bütün insanlar hakkında
umumidir. Buna göre ifadenin takdiri de şöyle olur: Şüphesiz ki iffetli olan
kimselere iftirada bulunanlar... Böylelikle bunun kapsamına (iftiraya maruz
kalan) erkek de, dişi de dahil olmaktadır. en-Nehhas da bu açıklamayı tercih
etmiştir.
Ayetin Mekke müşrikleri
hakkında indiği de söylenmiştir. çünkü onlar hicret eden bir kadın hakkında, bu
kadın ancak zina etmek için yurdundan çıkmıştır, diyorlardı.
2- İffetli ve Bir Şeyden
Haberdar Olmayan Mü'minlere iftirada Bulunanların Cezası:
"Muhakkak dünyada
ve ahirette lanet edilmiştir" buyruğu hakkında ilim adamları derler ki:
Eğer bu ayet-i kerime ile, kastedilenler iftira eden mü'min kimseler ise
lanetten kasıt uzaklaştırmak, had vurmak ve mü'minlerin onları yalnız bırakıp
onlarla pek konuşmamaları, adalet mertebesinden aşağıya inmeleri, mü'minler
tarafından kendilerinden güzel övgü ile söz edilmesinden uzak kalmalarıdır.
Bu ayet-i kerime sadece
Aişe (r.anha)ya iftira eden kimseler hakkında özeldir, diyenlerin görüşlerine
göre; bu zorlu azap Abdullah b. Ubeyy ve benzerleri hakkında söz konusu olur.
Ayet-i kerime, Mekke
müşrikleri hakknda nazil olmuştur, diyenlerin açıklamalarına göre de başka bir
şey söylemeye gerek yoktur. Zaten onlar uzak tutulmuşlardır, ahirette de onlar
için pek büyük bir azap vardır. Aralarından müslüman olan kimseye gelince,
İslam kendisinden öncekileri siler, süpürür.
Ebu Ca'fer en-Nehhas der
ki: Bu ayet-i kerimenin te'vili ile ilgili olarak yapılmış en güzel
açıklamalardan birisi de ayet-i kerimenin erkek olsun, kadın olsun iftirada
bulunan bütün insanlar hakkında umumi olduğudur. Bu durumda ifadenin takdiri
şöyle olur: Şüphesiz ki iffetli kimselere iftirada bulunanlar... Bu açıklamanın
kapsamına erkek-dişi herkes girer. Aynı şekilde haklarında iftirada bulunanlar
için de böyledir. Şu kadar var ki, bu buyrukta müzekker kipi, müennes kipi
yerine tağlib (ağırlık vermek) yoluyla kullanılmıştır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN