ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

HAC

26

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئاً وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

 

26. Hani Biz, İbrahim'e Beyt'in yerini tayin etmiş ve şöyle demiştik: "Bana hiçbir şeyi ortak koşma! Tavaf edenler, orada ikamet edenler, ruku' ve sucud edenler için Beyt'imi temizle!"

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı iki başlık halinde sunacağız:

 

1- Beyt'in Yerinin İbrahim (a.s)a Gösterilmesi:

2- iman ve ibadetin Esası Allah'a Ortak Koşmamak:

 

1- Beyt'in Yerinin İbrahim (a.s)a Gösterilmesi:

 

"Hani Biz, İbrahime Beyt'in yerini tayin etmiş" buyruğu İbrahim'e Beyt'in yerini tayin edişimizi hatırla demektir. "Ona tayin ettim," anlamında kullanılır. Nitekim; "Sana imkan verdim, imkan hazırladım," derken de böyledir. "İbrahim'e" anlamındaki buyruktaki "lam" harfi te'kid için bir sıladır. Yüce Allah'ın: "Hemen ardınızda ... "(en-Neml, 72) buyruğunda olduğu gibi. Bu, el-ferra'nın görüşüdür.

 

"Hani Biz, İbrahim'e Beyt'in yerini tayin etmiş" buyruğunun yeniden inşa etmek için, temellerini ona göstermiş idik, anlamında olduğu da söylenmiştir. Çünkü tufan ve başka etkenler sebebiyle Ev yıkılmıştı. İbrahim (a.s)ın dönemi gelince Yüce Allah orayı yeniden bina etmesini emretti. O da Beyt'in bulunduğu yere geldi ve onun izlerini tesbit etmeye koyuldu. Yüce Allah'ın gönderdiği bir rüzgar Adem (a.s)ın kurduğu temelleri açığa çıkardı, o da Beyt'i o temeller üzerinde -daha önce el-Bakara Suresi'nde (127. ayetin tefsirinde) belirtildiği gibi- bina etti.

 

"Tayin etmiştik" buyruğunun (...): Kıldık" fiili gibi "lam" ile teaddi (geçiş) yapan bir fiil konumunda olduğu söylenmiştir. Yani Biz Beyt'in yerini İbrahim'e tayin edilen bir yer kıldık. Şair de şöyle demektedir: "Benim nice şanlı kardeşim vardır ki, Kendi ellerimle ben onu lahde yerleştirmişimdir."

 

2- iman ve ibadetin Esası Allah'a Ortak Koşmamak:

 

"Bana hiçbir şeyi ortak koşma, demiştik" ifadesi cumhurun görüşüne göre İbrahim (a.s)a bir hitaptır. İkrime bunu; "Bana ortak koşmasın diye ... " şeklinde "ya" harfi ile ona söylenen sözün anlamının aktarılması suretinde okumuştur. Ebu Hatim: Bu kıraate göre (...): Ortak koşmaması için" anlamında olmak üzere "kef" harfinin nasb ile okunması kaçınılmaz bir şeydir, der.

 

Ayrıca; (...) nin şeddeli olanından hafifletilmiş olduğu söylendiği gibi, müfessire (açıklayıcı) olduğu da, zaide (fazladan geldiği) de söylenmiştir. Yüce Allah'ın: "Müjdeci gelince'' (Yusuf, 96) buyruğunda olduğu gibi.

 

Ayet-i kerimede Beyt'in etrafında yerleşmiş bulunanlar arasından şirk koşanlar da yerilmektedirler. Yani sizin atanız İbrahim'e, ondan sonra gelenlere ve sizlere bu şekilde hareket etmek bir şarttı. Siz bu şartı yerine getirmediniz, aksine şirk koştunuz.

 

Bir başka kesim de Yüce Allah'ın: "Bana hiçbir şeyi ortak koşma" buyruğundan itibaren hitab Muhammed (s.a.v.)adır. O Beytullah'ı temizlemek ve hac için insanları çağırmakla da emrolunmuştur. Ancak cumhur bu emirlerin İbrahim (a.s)a verildiği kanaatindedir, daha sahih olan görüş de budur.

 

Küfür, bid'at, bütün pisliklerden ve kan davalarından Beytullah'ın temizlenme emri umumidir.

 

Bir görüşe göre bu temizleme emri ile putlardan temizlenmesi kastedilmiştir. Nitekim Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Şu halde pisliğin ta kendisi olan putlardan uzak durun. "(el-Hacc, 30) Çünkü Curhumlular ile Amalikalıların Beytullah'ın bulunduğu yerde ve etrafında -İbrahim (a.s) onu bina etmeden önce- putları bulunmakta idi.

 

Şöyle de açıklanmıştır: Buyruğun anlamı benim evimi orada bir puta ibadet edilmesi gibi bir pislikten uzak tut. Bu, orada tevhidin açıkça ortaya konulmasına dair bir emirdir. Mescid-i Haram'ın ve diğer mescidlerin bu gibi pisliklerden tenzih edilmesi ile ilgili olarak ilim adamlarının görüşlerine dair yeterli açıklamalar daha önceden Tevbe Süresi'nde (28. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

"Orada ikamet edenler" orada ayakta duranlar demek olup, namaz kılanlar kastedilmektedir. Şanı Yüce Allah, burada namazın rükünlerinden en büyük olanlarını söz konusu etmiştir ki, bu da kıyam, rukü ve sücuddur.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Hac 27

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR