ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

ENBİYA

91

وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا

وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ

 

91. Irzını koruyan o kızı da (an). Biz ona ruhumuzdan üfledik. Onu ve oğlunu alemlere bir ibret kıldık.

 

"Irzını koruyan o kızı da" yani iffetini koruyan Meryem'i de an. Peygamberlerden olmamakla birlikte onun anılması İsa (a.s.)ın anılmasında bir eksiklik kalmasın diyedir. Bundan dolayı: "Onu ve oğlunu alemlere bir ibret kıldık" diye buyurmuş. "İki ibret (ayet)" diye buyurulmamıştır. Yani onların ikisinin hali, durumu ve kıssaları alemler için bir ibrettir.

 

ez-Zeccac dedi ki: İkisinde de ayet oluş, aynıdır. Çünkü annesi onu erkeksiz dünyaya getirdi.

 

Sibeveyh'in usulüne göre ifadenin takdiri şöyledir: Biz onu (annesini) da alemlere bir ibret kıldık, oğlunu da alemlere bir ibret kıldık. Sonra oğlu ile ilgili bu takdir hazfedilmiştir.

el-Ferra'nın görüşüne göre de ifade: Biz onu alemlere bir ibret kıldık, oğlunu da (aynı şekilde ibret kıldık), takdirindedir. (Bu yönüyle) şanı Yüce Allah'ın: "Halbuki daha doğru olan Allah'ı ve Resulünü hoşnut etmeleridir. " (et-Tevbe, 62) buyruğuna benzemektedir.

 

Denildiğine göre; onun ayetlerinden (ibret verici özelliklerinden) birisi mabede hizmet etmek üzere adanması kabul edilen ilk hanımdır. Yüce Allah onu kullarından hiçbir kimseye göndermediği özel bir rızıkla rızıklandırmıştır. Meryem (a.s.)ın hiçbir meme almadığı da söylenmiştir.

 

"Irzını koruyan o kız" iffetini koruyan ve hayasızlıktan uzak kalan demektir. Ayet-i kerimede geçen "el-ferc: ırz"ın, gömleğinin açık yakası olduğu da söylenmiştir. Yani onun elbisesine şüphe bulaşmamıştır. Bu da elbiseleri tertemiz, tahir demektir. Gömleğin fercleri (açık yerleri) dört tanedir. Kollar, yaka kısmı ve aşağısı.

 

es-Süheyli dedi ki: Sakın hatırına bundan başka bir şey gelmemelidir. Çünkü bu oldukça incelikli, kinayeli bir anlatımdır. Çünkü Kur'an en Yüce anlatımlı, en nezih anlatımlı, lafız itibariyle en ölçülü, işaretleri itibariyle en incelikli, cahil kimsenin vehminin hatırından geçirmek isteyeceğinden oldukça uzak, ibaresi itibariyle en güzel bir kitaptır. Özellikle "üfleme" her türlü eksiklikten uzak (el-Kuddus)un emriyle Ruhu'l-Kudus tarafından yapılmıştır. Burada el-Kuds'u, el-Kuddus'a izafe et ve o tertemiz ve kutsal kızı yalan zanlardan ve gerçek olmayan vesveselerden tenzih et.

 

"Biz ona ruhumuzdan üfledik" Yani Cebrail'e emrettik, o da gömleğinin içine üfledi. Bu üfleme ile karnında Mesih İsa varoldu. Buna dair açıklamalar daha önceden en-Nisa Suresi (171. ayet, 3. başlık ve devamında) ile Meryem Suresi'nde (16. ayet ve devamının tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır. Tekrarlamanın anlamı yoktur.

 

"Bir ibret" (anlamı verilen ayet) alamet, insanlar için hayret edilecek bir özellik, İsa'nın peygamberliğine bir belge, dilediğimizi yapmaya gücümüzün yettiğine dair bir delil "kıldık" demektir.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Enbiya 92

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR