İSRA 35 |
وَأَوْفُوا
الْكَيْلَ
إِذا
كِلْتُمْ
وَزِنُواْ
بِالقِسْطَاسِ
الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ
خَيْرٌ
وَأَحْسَنُ
تَأْوِيلاً |
35. Ölçtüğünüzde tam
ölçün ve dosdoğru terazi ile tartın. Bu, hem daha hayırlı, hem sonuç itibariyle
daha güzeldir.
Bu buyruğa dair
açıklamalarımızı iki başlık halinde sunacağız:
1- Ölçü ve Tartıda Doğruluk:
2- Adalet En Hayırlısıdır:
1- Ölçü ve Tartıda
Doğruluk:
"Ölçtüğünüzde tam
ölçün" buyruğuna dair açıklamalar, bundan önce En'am Suresi'nde (152.
ayet, 12. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır. Bu ayeti kerime ölçmenin, satıcının
görevi olmasını gerektirmektedir. Yusuf Suresi'nde de bu hususa dair açıklama
geçtiğinden dolayı, (88. ayet, 2. başlıkta) tekrarlamanın anlamı yoktur.
"Kustas"
kelimesi, "kaf" harfi ötreli olarak kullanıldığı gibi, esreli olarak
(kıstas şeklinde) de kullanılır. Bu, Rumcada terazi demektir. Bu açıklamayı İbn
Aziz yapmıştır. ez-Zeccac da şöyle demektedir: Kıstas, küçük olsun büyük olsun
terazi demektir. Mücahid de: Kıstas, adalet anlamındadır, der. O da: Bu Rumca
bir kelimedir, derdi. Bu buyrukla insanlara şöylece hitab edilmiş gibidir:
Tartılarınızı adaletli tartınız.
İbn Kesir, Ebu Amr,
Nafi', İbn Amir ve Ebu Bekir'in rivayetine göre Asım, bu kelimeyi
"el-Kustas" şeklinde "kaf" harfini ötreli olarak
okumuşlardır. Hamza, el-Kisai ve Asım yoluyla Hafs da, "kaf" harfini
esreli olarak (el-Kıstas şeklinde) okumuşlardır ki, iki ayrı söyleyiştir.
2- Adalet En
Hayırlısıdır:
"Bu, hem daha
hayırlı, hem sonuç itibariyle daha güzeldir" buyruğu şu demektir: Ölçüyü
tam yapmak ve teraziyi dengede tutmak, Rabbinin nezdinde daha hayırlı ve daha mübarektir.
"Hem sonuç
itibariyle" yani akibeti itibariyle "daha güzeldir." el-Hasen
der ki: Bize nakledildiğine göre, Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Bir kimse, bir haramı elde edebilecek güce sahip olduğu halde, bunu
terkeder ve buna sebep de yalnızca Yüce Allah'ın korkusu ise, mutlaka Allah
ahiretten önce dünyada acilen onun yerine o kimseye ondan daha hayırlısını
verir. ''
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN