NAHL 11 |
يُنبِتُ
لَكُم بِهِ
الزَّرْعَ
وَالزَّيْتُونَ
وَالنَّخِيلَ
وَالأَعْنَابَ
وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ
إِنَّ فِي
ذَلِكَ
لآيَةً لِّقَوْمٍ
يَتَفَكَّرُونَ |
11. O su ile sizin
için ekin, zeytin, hurmalıklar, üzümler ve; meyvelerin her türlüsünden
bitiriyor. Bunda düşünen bir topluluk için elbette birer ayet vardır.
Yüce Allah'ın: "O
su ile sizin için ekin, zeytin, hurmalıklar" üzümler ve meyvelerin her
türlüsünden bitiriyor" buyruğundaki; "Bitiriyor'' buyruğunu, Ebu
Bekir, Asım'dan; "Bitiriyoruz" şeklinde tazim nun'uyla okuduğunu
rivayet etmektedir. Ancak, genel olarak bu, Allah sizin için bitiriyor anlamında
"ya" ile okunmuştur. Arapçada; "Yer ekin bitirdi"
şeklindeki kullanım ile; (...) kullanımı aynı anlamdadır.
Yine, "Bakliyat
bitti" ile (...) kullanımı aynı anlamdadır. el-Ferra da şu beyiti
nakletmektedir: "Ben, ihtiyaç sahiplerinin evlerinin etrafında bakliyat
bitinceye kadar Orada oturduklarını gördüm."
Buradaki henneli
kullanım ile hemzesiz kullanım aynı anlamdadır. "Allah onu bitki gibi
yetiştirdi" tabiri ile (...): O da bitki gibi yetişmiştir" ifadesi,
ğayr-i kıyasi olarak kullanılır. (...): Çocuğun etek bölgesinde tüy bitti"
anlamındadır. "Ağaç dikti" demektir. Ayın kökten olmak üzere;
"Ecelinin, gözlerinin önünde olduğunu bil" denilir. "çocuğu
terbiye ettim, yetiştirdim"; "Nebat ve bitki yeri" demektir.
Mesela; "Malları ve çocukkları ne güzel gelişip yetişmektedir'' anlamındadır.
"Küçük çocukları yetişti" anlamındadır. "Filan oğulları kötü
yetişmiş çocuklardır'' demektir. Genç delikanlılar hakkında; (...) ifadesi;
tecrübesiz gençler anlamına gelir. "Nebit" Yemen'de bir kabilenin
adıdır. "Yenbüt" da bir ağacın adıdır. Bütün bu açıklamalar
el-Cevheri'den nakledilmiştir.
''Zeytin" kelimesi
(...)'in çoğuludur. Ağacın kendisine de, mahsülüne de aynı isim verilir.
el-En'am Süresi'nde (141. ayet, 3. başlık\ta ve devamında) bu mahsullerin
zekatının hükmü ile ilgili açıklamalar geçmiş bulunmaktadır, burada onları
tekrarlamanın anlamı yoktur.
''Bunda'' yani,
yağmurların indirilmesinde ve bu mahsullerin yetiştirilmesinde ''düşünen bir
topluluk için elbette birer ayet" delalet ve alamet ''vardır''
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN