RA’D 3 |
وَهُوَ
الَّذِي
مَدَّ
الأَرْضَ
وَجَعَلَ فِيهَا
رَوَاسِيَ وَأَنْهَاراً
وَمِن كُلِّ
الثَّمَرَاتِ
جَعَلَ
فِيهَا
زَوْجَيْنِ
اثْنَيْنِ
يُغْشِي
اللَّيْلَ النَّهَارَ
إِنَّ فِي
ذَلِكَ
لَآيَاتٍ
لِّقَوْمٍ
يَتَفَكَّرُونَ |
3. Yeri uzatıp
döşeyen, orada sabit dağlar ve ırmaklar var eden O'dur ve O, meyvelerin
hepsinden yine kendilerinin içinde ikişer ikişer yaratandır. Geceyi, gündüze O
bürüyor. Muhakkak bunlarda iyi düşünenler için ayetler vardır.
Yüce Allah göklerdeki
ayetleri (belgeleri) beyan ettikten sonra "yeri uzatıp döşeyen ...
O'dur" buyruğu ile yeryüzündeki ayetleri beyan etmektedir. Yani yeri
enine, boyuna yayıp döşeyen O'dur.
"Orada sabit dağlar
... var eden" buyruğundaki; "Sabit ...ler" kelimesinin tekili
(...) )dir. Çünkü yeryüzü dağlar vasıtası ile sebat bulmaktadır. ''da sebat
bulmak anlamındadır. Antere der ki: "Ben bunu kesinlikle bilerek (nefsimi)
buna sabrettirdim, o da sebat bulmaktadır. Korkağın canı (kaçacak yer bulmak
için) bakınıp durduğunda."
Şair Cemil de der ki:
"Temellerini sapasağlam yerleştiren hakkı için yemin ederim, seviyorum
onu, Öyle bir sevgiyle ki, alametleri ortaya çıktığında o (sevgi)
gizlenir."
İbn Abbas ve Ata derler
ki: Yeryüzünde var edilen ilk dağ, Ebu Kubeys dağıdır.
Dünyanın Küreselliği ve
Dönmesi:
Bu ayet-i kerime
yeryüzünün küre gibi olduğunu iddia edenlerin kanaatleri ile yeryüzünün
kapılarının yukarıdan aşağıya doğru üzerine düştüğünü iddia edenlerin
kanaatlerini reddetmektedir. İbnu'r-Ravendi'nin iddiasına göre yer aşağı doğru
yuvarlanır gibi olmakla birlikte; yerin altında yukarı doğru yükselen rüzgarı
andıran, yukarı doğru çıkan bir cisim de vardır. O bakımdan yukardan aşağı
düşen ile aşağıdan yukarı doğru çıkan hacim ve güç itibariyle mutedil hale
gelerek birbirleriyle uyum sağlamaktadırlar.
Başkaları ise; yerin
birisi yukardan aşağı doğru düşen, diğeri ise aşağıdan yukarı doğru çıkan iki
cisimden meydana geldiğini iddia etmişlerdir. Böylelikle bu iki cisim arasında
denge kurulmaktadır. İşte yeryüzünün durmasının sebebi budur. Müslümanların ve
Kitap ehlinin kabul ettiği görüş, yeryüzünün durduğu, sakin olduğu ve uzanıp
döşenmiş olduğudur. Yeryüzünün hareketinin adeten meydana gelen zelzeleler ile
ortaya çıktığı şeklindedir.
"Ve ırmakları"
yeryüzü üzerinde akan ve yaratıklar için pek çok faydalar taşıyan sular
"var eden O'dur ve O; meyvelerin hepsinden yine kendilerinin içinde ikişer
ikişer yaratandır." Burada "ikişer"den kasıt iki çeşit sınıf
demektir. el-Ferra der ki: Burada "ikişer ikişer"den kasıt erkek ve
dişidir. Ancak bu açıklama nassın hilafınadır. Bir diğer görüşe göre
"ikişer ikişer"den kasıt iki çeşit demektir. Tatlı-ekşi, yaş-kuru,
siyah-beyaz, küçük-büyük gibi.
"Muhakkak bunlarda
iyi düşünenler için ayetler" delil olacak belgeler ve alametler
"vardır."
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN